מה זה אב-טיפוס למוצר?

כאשר דנים בנושאים כמו פיתוח של מוצרים חדשים או שדרוגים טכנולוגיים, עולה תמיד המושג "אב-טיפוס". מהו אב-טיפוס למוצר, ומדוע צריך אותו?

אב-טיפוס למוצר

אב-טיפוס הוא דגם ראשוני של מוצר, הניסיון הראשון לייצור של מוצר תעשייתי כלשהו. הייצור של אב-טיפוס נעשה בעיקר על מנת לבדוק את ההיתכנות של המוצר – האם אכן ניתן לייצר את המוצר הזה? האם הוא עתיד לפעול כפי שאנו מעוניינים שיפעל? אב-טיפוס למוצר לרוב שונה מאד מן המוצר הסופי, אשר משווק לקהל הרחב בסופו של התהליך. זאת משום שלאחר ייצור של אב-טיפוס ראשוני למוצר, ניתן לגלות בקלות תקלות שקיימות במוצר, שיפורים שכדאי לבצע בו, שינויים שיהפכו את המוצר ליעיל יותר, או שיווקי יותר, וכן הלאה. בנוסף, לעיתים קרובות אב-טיפוס למוצר מיוצר בקנה מידה קטן יותר מהמוצר עצמו – במיוחד כאשר מדובר במוצרים גדולים מאד, כמו כלי רכב למשל. אב-טיפוס למוצר גדול נועד על מנת לבחון את התפקוד של המוצר ואת המראה שלו, במטרה לתקן את הבעיות בצורה פשוטה – ולא בדגמי ענק.

איך מייצרים אב-טיפוס למוצר?

גיזמו מייקר מתמחה בייצור של אבות טיפוס למוצרים טכנולוגיים מכל הסוגים. כדאי לדעת שייצור של אב-טיפוס למוצר שונה מאד מהייצור של המוצר הסופי. ראשית, מדובר בייצור פרטני של פריט בודד, ולא בפס ייצור נרחב. שנית, לעיתים אב – טיפוס למוצר מיוצר באמצעים חדשניים כמו הדפסה תלת ממדית, או באמצעות CNC, ולא באמצעי ייצור סטנדרטיים.

שימושים של אב-טיפוס למוצר

כאמור, הייצור של אב-טיפוס למוצר מיועד לבדיקה של המוצר, הן מבחינה טכנולוגית, הן מבחינה טכנית והן מבחינות של עיצוב מוצר. באמצעות אב-טיפוס למוצר ניתן לבחון בעיות שונות, לבדוק מקרוב היכן ניתן לצמצם בעלויות הייצור, להקטין את הגודל של החלקים השונים במוצר, וכן הלאה. בנוסף, אב-טיפוס למוצר מסייע לעיתים בגיוס השקעה ממשקיעים פוטנציאליים, לצורך פיתוח מעשי וייצור מסחרי של המוצר. באתרים המיועדים לגיוס המונים, למשל, הצגה של אב-טיפוס למוצר מעודדת גולשים לתרום לפיתוחו, מכיוון שבאמצעותו, הגולשים יכולים לראות במו עיניהם שמדובר במוצר הגיוני, שעתיד לפעול ועשוי להיות שימושי בעתיד.

אנו מזמינים אתכם לפגישה בה תוכלו לבחון את אפשרויות הייצור של אב הטיפוס לרעיון שלכם.