אפיון מוצר SDR - איך מאפיינים מוצר חדש

אפיון מוצר- SDR

זוהי כתבה ראשונה בסדרת כתבות שיתארו את התהליך שעובר המוצר משלב הרעיון ועד הכנת תיק הייצור. מאמר זה יסקור את שלב אפיון המוצר, שהוא שלב התכן הראשוני ביותר בחייו של המוצר הצעיר. מטרת שלב אפיון המוצר הינה להבין את הרעיון עד תומו ולגבש אותו לכדי מוצר מוגדר לחלוטין על כל מאפייניו ומכלוליו. כלומר, כאשר הרעיון מופיע במוחו של היזם הוא חושב על הצורך במוצר ועל אופן הפתרון שהוא מציע לבעיה; אך לא תמיד הוא חושב על תפקוד המוצר, עיצובו, סוגי המערכות שהוא יכלול, ממשק המשתמש, עמידה בתקנים ועוד ועוד. בסיום שלב אפיון המוצר בידי צוות ה פיתוח ובידי היזם צריכה להיות תמונה בהירה, חדה וכוללת של מאפייני המוצר ותכונותיו השונות והדרישות מהמוצר ומצוות הפיתוח. בשלב זה, עונה צוות הפיתוח על "מה"- מהו בעצם המוצר שאותו רוצים לפתח, ולא איך נפתח אותו.

כאשר צוות הפיתוח והיזם מאפיינים את המוצר, עליהם להתייחס למספר היבטים [כמובן שמדובר ברשימה חלקית המשתנה ממוצר למוצר ומפרוייקט לפרוייקט], לדוגמה:

  1. דרישות הפעולה מהמוצר: איזו פעולה אנחנו רוצים שהמוצר יבצע? איזה קלט הוא אמור לקבל ומה יהיה הפלט המתאים? מהי הפעולה של המנגנונים השונים?
  2. אילו מערכות הוא יכלול? אילו רכיבים ומנגנונים יהיו בו?
  3. גודלו הפיזי הנדרש של המוצר, משקל, צריכת אנרגיה ומקורות כוח, שיקולי ניידות.
  4. האם נדרש פלט כלשהו מהמוצר אל המשתמש? איך המוצר מקבל קלט מהמשתמש ומחזיר לו פלט במידת הצורך? ממשק אנושי, כפתורים, מסכים ומשטחי מגע- איפה, כמה ומה תפקידם?
  5. שיקולים עיצוביים, התאמה למראה של מותג מסויים, שיקולים ארגונומיים (נוחות אחיזה, משטחי אחיזה וכו ).
  6. מחיר נדרש, קהל יעד, תמחור המוצר ושיווקו. עבור מי המוצר מיועד? מי הולך להשתמש בו ומי לרכוש אותו? כמה יחידות נדרש למכור? מהי תדירות השימוש הצפויה במוצר ולמשך אילו פרקי זמן?
  7. האם דרושה תקינה ברמה הנדסית או אלקטרונית? במקרים מסויימים נדרש שהמוצר יעמוד בתקן מסויים לפי החוק, או מטעמי שיווק של המוצר. בכל מקרה יש לבדוק אילו תקנים נדרשים ולוודא עמידה בהם- בין אם תקני מכון התקנים או ה-FCC.

והרשימה נמשכת ונמשכת. לעיתים היזם לא מודע לכלל השיקולים ובתהליך האפיון מפתחי המוצר מחדדים את דרישותיו או מבצעים החלטות. מפתחי המוצר מעלים שאלות וסוגיות שונות הנוגעות לאפיון המוצר והיזם בוחר יחד עם הצוות את המאפיינים הרלוונטיים. צוות מנוסה ומקצועי יכיר את המאפיינים והדרישות האפשריים והרלוונטים למוצר, ויעזור לכוון את היזם לאפיון המוצר המתאים. חשוב לאפיין את המוצר באופן הרחב ביותר וגם העמוק ביותר: ככל שיוגדרו יותר דרישות מראש כך יהיה קל יותר לכוון את הפיתוח. ככח שהדרישות יהיו ממוקדות ומקצועיות יותר יהיה יותר קל לעמוד בהן, וגם יובטח שהמוצר הסופי יהיה תואם את הציפיות ואת הדרישות שהוכתבו. אפיון מוצר מקצועי הוא מפתח לפרוייקט טוב יותר ויעיל יותר; לעומת זאת שינוי הדרישות והאפיונים במהלך הפרוייקט הוא בעייתי ועלול "לטרוף את הקלפים" מבחינת צוות הפיתוח. שינוי מאפיין של אב טיפוס במהלך תהליך הפיתוח עשוי להיות בעייתי ביותר, להצריך חזרה על שלבי תכן וייצור ולעלות ליזם כסף וזמן רב. לכן נחזור ונדגיש- אפיון מוצר מקצועי, מקיף, רחב ועמוק הוא תנאי הכרחי ל פיתוח מוצר יעיל ומוצלח.

עדיף שהיזם יהיה מעורב כמה שיותר בתהליך האפיון של המוצר שאותו הוא מפתח. במקרה האידאלי היזם יוכל לאפיין מתחילת הפיתוח את המוצר מא ועד ת , ויציג מיוזמתו את הדרישות השונות והמגוונות מהמוצר. במקרה כזה, שני הצדדים (צוות הפיתוח והיזם) יודעים איך ייראה ואיך יתנהג המוצר המוגמר וישנה חפיפה בציפיות ובדרישות של המעורבים בדבר. אך, כפי שאמרנו, לא תמיד הלקוח מודע לכל המאפיינים השונים של המוצר ולכן דרושה הכוונה מצוות פיתוח מקצועי ומנוסה כמו צוות המהנדסים של גיזמו-מייקר .