איך אקסלרטורים מסעיים לפיתוחן של חברות סטארט אפ

אקסלרטורים הם ארגונים אשר מטרתם הם היא לסייע בהאצת פיתוחן של חברות סטארט-אפ חדשות בתוך תקופה מוגדרת. הארגונים הללו מפעילים תכניות ברמה מקומית ומציעות ליזמים וחברות בתחילת הדרך מרחב עבודה, הדרכות רלוונטיות לעסק מבעלי ידע שיכולות לסייע בפיתוח וגם סיוע בהכוונה למשקיעים פוטנציאליים ובהתמקדות בקהלי יעד שאליו מבקש העסק לפנות.

בהתייחס לישראל, קיימים בה כסדר גודל של 90 אקסלרטורים פעילים. דוגמא לאחד מארגוני האקסלרטורים הללו הוא 8200 EISP:

מדובר בארגון אקסלרטור הפועל ללא מטרת רווח, והוא הוקם על ידי עמותה המנוהלת על ידי יוצאי יחידת המודיעין 8200. התוכנית הייעודית שייצרה העמותה, קמה בשנת 2011 והיא אחת מראשוני ארגוני האקסלרטורים הקיימים בישראל ומתמקדת בעיקר בחברות ויזמים מתחום הסטארט-אפ הנמצא בתחילת דרכם (seed, early stage).

כאמור, מטרת ארגוני האקסלרטורים הוא לתרום לפיתוח מואץ של חברות סטרט-אפ חדשות ובזכות עובדה זו, כל חברת סטארט-אפ חדשה יכולה להירשם לתוכנית אקסלרטורית המתאימה לה וליהנות מן ההטבות שתכנית כזו יכולה לספק עבורה.

יחד עם זה חשוב לציין, שעולם ארגוני האקסלרטורים הוא תחרותי במיוחד ולכן הבקשה להצטרפות לתכנית אקסלרטורית כזו או אחרת היא החלטה שכדאי שתעשה לפחות אחרי בחינת כמה תכניות אקסלרטורים שונים הקשורים בתחום העסק המבקש להצטרף אליהן.

בנוסף יש להוסיף, כי קיימים ארגונים דומים המציעים אף הם מרחבי ייצור, הדרכות, הכוונות שיווקיות וסיוע בחיפוש משקיעים הנקראים "אינקובטורים עסקיים". בניגוד לאינקובטורים העסקיים, האקסלרטורים מתמקדים בחברות הנמצאות בתחילת דרכן באמצעות הפעלת תכניות ייעודיות המוגדרות בפרק זמן מסוים (לרוב עד כשנתיים) ואילו אינקובטורים עסקיים מציעים תכניות גם לעסקים בשלבים מתקדמים יותר ולא בהכרח במסגרת זמן מוגדר.