אפשרויות לגיוס השקעה עבור פטנט - איך מגייסים משקיעים לפטנט חדש

יזמים מתחילים המעוניינים להפוך רעיון למוצר מסחרי יכולים לפנות למסגרות של חממות טכנולוגיות המעניקות סיוע בצורה של מקום, כספים\ משאבים, הנחיות מקצועיות ועזרה במישור האדמיניסטרטיבי. חשוב להזכיר כי החממות הופרטו במהלך 2002, ובמסגרתו תהליך זה ניתנה רשות למשקיעים פרטיים לבצע השקעות באותן החממות דרך נשיאה באחריות מלאה על פעילותן ובכפוף לתנאים הדרושים. במקביל המשקיעים קיבלו רשות להפוך משקיעים לשותפים משמעותיים בקידום וצמיחת החברה.

חממות טכנולוגיות

לאחר תקופה של שנתיים בה הפרויקט שהה בחממה, היזם נדרש להציג הגדרה ברורה למצור, להוכיח את היתכנותו השיווקית והטכנולוגית, לבנות אבטיפוס ותכנית עסקית סדורה. במילים אחרות היזם נדרש להוכיח את יכולתו העצמאית להמשיך בפיתוח המוצר ולצרף לו שותף אסטרטגי או לחילופין לפנות למסלולים הרגילים לתמיכה מטעם המדינה. הדרישות המרכזיות לקבלת סיוע מחממות טכנולוגיות הן המצאה טכנולוגית חדשנית עם פוטנציאל שיווקי לייצוא בעיקר וצוות הכולל בין שלושה לשישה אנשים.

במה מותנית קבלת הסיוע?

הסיוע הניתן על ידי חממות טכנולוגיות כולל תקציב שנתי, בין שנה וחצי לשנתיים וחצי, בסדר גודל של בין 718,300 שקלים ל- 1,235,300 שקלים, כששיעור המענק מהווה 85% מהתקציב שאושר. החיסרון היחיד במסגרת הפנייה אל חממות אלו נובע מהתנאים הנוקשים לקבלת סיוע הכוללים מספר סעיפים כדלקמן: חלוקת בעלות בהתאם להוראות מנכ"ל התמ"ת, הגבלות על מכירת הטכנולוגיה לחו"ל, ייצור המוצר בישראל והחזרת תמלוגים מהמכירה בשיעור המענק לפי תקנות ועדת החממות.

יתרה מזאת, החל מ- 2005 נקבע כי המדען יעניק עדיפות לתחומי ננוטכנולוגיה, ביו טכנולוגיה ותעשיה מסורתית על חשבון תחומים אחרים כגון תקשורת ותוכנה. בנוסף חשוב להתייחס לתחרות הקשה שמתקיימת על קבלת מענק מטעם המדען הראשי ולעובדה שתקציב המדען במהלך מספר שנים נמצא בירידה.