איך מגדירים קהל היעד למוצר חדש

כאשר מפתחים מוצר חדש, חשוב מאד להגדיר מיהו קהל היעד של המוצר, כלומר מי יהיה זה שישתמש במוצר הסופי, כאשר יצא לשוק. האם יהיו אלה, למשל, אנשים מבוגרים? צעירים? ילדים? האם מדובר במוצר ייעודי לנשים או לגברים? האם המוצר יבוא לידי שימוש אצל ספורטאים, או דווקא אצל אנשים שאינם מבצעים פעילות גופנית?

ההגדרה של קהל היעד לרוב מורכבת יותר מן הדוגמאות שהובאו כאן. מרבית המוצרים אינם משמשים רק "ילדים" או רק "גברים" – ההגדרה תהיה עמוקה יותר, ומפורטת יותר, לדוגמא: קהל היעד של מיטת תינוק ממותגת תהיה הורים טריים לתינוקות, או זוגות המצפים לילד, שמצבם הכלכלי טוב ושהסטטוס החברתי חשוב להם. לעומתם, קהל היעד של עריסות פלסטיק פשוטות יהיה הורים טריים לתינוקות, או זוגות המצפים לילד, שמצבם הכלכלי בינוני עד נמוך, ואשר מעוניינים במוצר יציב, זול ופשוט לשימוש פרקטי.

איך מגדירים קהל יעד?

המורכבות הזו יוצרת מצב שבו לכל מוצר מחדש יש להגדיר קהל יעד. ככל שההגדרה תהיה מדויקת יותר, כך ניתן יהיה להתאים את המוצר לצרכים של קהל היעד, וליצור מוצר שימושי ויעיל יותר. על מנת להגדיר את קהל היעד, יש לשאול שאלות בסיסיות, כמו למשל: מי צריך את המוצר הזה? למה המוצר משמש – ומיהם האנשים שמבצעים את הפעולה הזו? בדרך כלל, את ההגדרה הבסיסית קל לדעת, כלומר, מי, באופן כללי, ישתמש במוצר.

לאחר שקיימת הגדרה ראשונית, ניתן לרדת לפרטים מדויקים יותר. חשוב לבצע סקר שוק, בהיקף גדול או קטן בהתאם לסוג המוצר וגם לתקציב הקיים. הסקר יכלול שאלות מתאימות אודות המוצר והשימושים שלו, ויופנה לאנשים שעשויים להיות קהל היעד של המוצר. כדאי להפנות את השאלות גם למספר אנשים שמלכתחילה אינם מוגדרים כקהל היעד של המוצר – לעיתים ניתן לגלות קהלי יעד מפתיעים, שלא חשבו עליהם בשלב הראשון.

מחקר מעמיק

אם ישנו תקציב, כדאי מאד לבצע סקר המהווה מחקר מעמיק. המחקר יבדוק לא רק מיהו קהל היעד, אלא גם מה קהל היעד רוצה וצריך, מהן הציפיות שלו ממוצר כזה או אחר, מהן השאיפות שלו וכן הלאה. התשובות למחקר כזה יכולות לסייע בבניה של מוצר יעיל יותר, שימושי יותר – ומצליח יותר.

אנו מזמינים אתכם לפגישה ייעוץ והגדרת שלבי פיתוח המוצר שלכם.