הפיכת רעיון ראשוני למוצר - איך הופכים רעיון יצירתי למוצר אמיתי על המדף

בעולם היזמות והפטנטים הנוכחי אין די ברעיו מבריק או אף גאוני. מכיוון שקיימת תחרות רבה בשוק לצד מגוון רחב של אפשרויות טכנולוגיות וריבוי דרישות הצרכנים, חשוב להתייחס לא רק לחדשנות של הרעיון אלא גם לדרך שבה מבוצעים ומתנהלים השלבים בתהליך החל מפיתוח הרעיון ורישום פטנט וכלה בפיתוח מוצר סופי המוכן לשיווק.

התהליך המורכב של הפיכת רעיון ראשוני למוצר מוגמר כולל כמה אבני דרך מרכזיות במסגרתן סוקרים טכנולוגיות אפשריות ומכשולים עתידיים ומנסים לפתח קונספט אידיאלי שיהווה אלטרנטיבה אטרקטיבית להיצע הקיים בשוק. במאמר הנוכחי נציג בקצרה את חמש נקודות המפתח החשובות בתהליך של פיתוח רעיון לכדי מוצר סופי.

חמשת אבני הדרך

בשלב הראשון מתבצע אפיון המוצר ותנאי השוק הקיימים אשר כולל את בדיקת המוצרים המתחרים בשוק והגדרת חסרונות ויתרונות של הרעיון ביחס למוצרים הקיימים, סקירת חומרים וטכנולוגיות להגדרת עלויות הייצור וזמן הפיתוח הנדרש. בשלב הבא מפתחים קונספט לרעיון ומציעים כמה דרכים למימוש הרעיון אשר שונות זו מזו ביחס למנגנונים המכאניים, הגישות הארגונומיות, ממשק המשתמש ועוד. בשלב זה מפתחים מספר קונספטים לרעיון מהם ייבחר קונספט אידיאלי שיעבור לפיתוח מתקדם עד להכנת אב טיפוס.

תכנון מפורט ובניית אב טיפוס

בשלב הבא יש ליצור פיתוח מפורט של הקונספט האופטימאלי שנבחר הכולל עיצוב מלא של חלק המוצר, תכנון הנדסי מפורט של המנגנון ועוד. כשהושלם שלב זה אפשר להגיש לרשם הפטנטים שרטוטים כדי להפוך את הרעיון לפטנט מוגן. בשלב הבא יוצרים המחשה קרובה עד כמה שניתן למוצר הסופי ובמילים אחרות מתכננים אב טיפוס המציג כמה היבטים חשובים של המוצר כגון מראה, ארגונומיה, מגע, פעולות מנגנון ועוד. השלב האחרון כולל את הכנת המוצר לייצור בסדרות קטנות או לייצור המוני.