חישוב וליואציה נכונה למיזם חברה או מוצר חדש

הערכת שווי הסטארט אפ לרבות גובה הדילול שהיזמים מוכנים לספוג נחשבות לשאלות קשות המערבות בחובן לא מעט רגשות עזים, ויכוחים ואף מריבות. משמעותו של מימון הפעילות של החברה על ידי משקיעים חיצוניים היא דילול באחזקות של היזמים. אם החזקתם ב- 100% של הון במניות של החברה עד להשקעה הראשונה, אזי החל מהרגע שבו קיבלתם את ההשקעה למעשה מכרתם חלק מסוים מהאחזקות שלכם בחברה לשותף אחד או לכמה שותפים חדשים.

שאלות קשות הטומנות בחובן מורכבויות רבות

השאלות בדבר וליואציה נכונה וסוג הדילול שמוכנים לספוג הן מהותיות וטומנות לא מעט פוטנציאל למחלוקות קשות במיוחד. ראשית יש לזכור כי ישנה חשיבות רבה לדילול אולם גם התנאים הנוספים בהסכם ההשקעה אינם נופלים בחשיבותם ביחס לפעולות הדילול. לא אחת קורה שיזמים רבים מתעכבים על הנושא של וליואציה ללא תשומת לב לתנאים נוספים בהסכם ההשקעה הראויים גם הם לבחינה מדוקדקת. אם והתנאים שהמשקיעים מבקשים לעצמם קשים מדי לעיכול ויישום, כדאי לעתים לוותר על הערכת שווי גבוהה.

נושאים נוספים המחייבים בחינה מדוקדקת

זכויות וטו, הגנות בפני דילול עתידי, הרכב הדירקטוריון ועוד רבים מהווים נושאים משמעותיים מאד ולעתים משמעותיים יותר מהדילול הכואב. מומלץ להתבונן בתמונה הכללית ולהתייעץ עם מומחים דרך שימת לב לכל הפרטים הקטנים. הימנעו מהתמקדות בנושא הדילול והערכת השווי בלבד. נתון נוסף שיכול להוות גורם מרכזי בנכונות שלכם לדילול במידה כזו או אחרת הוא זהות המשקיעים. אם ואיתרתם משקיע מתאים עבור צרכיכם, מומלץ מאד לנקוט בגמישות יתרה כלפיו.

באופן מפתיע רוב ההצעות שמוצגות על ידי כמה משקיעים אינן שונות מהותית זו מזו, כך שגם אן יש ברשותכם יותר מהצעה אחת השתדלו להתרכז בקידום המשא ומתן עם המשקיעים הנוכחים והימנעו מציפייה להצעה טובה יותר שלרוב מגיעה באיחור או שעלולה לאכזב עם הגעתה.