פיתוח מוצר רפואי חדש הכולל עיצוב תעשייתי

פיתוח מוצר רפואי חדש מצריך שיותף פעולה הדוק בין צוות ההנדסי לבין מעצב תעשייתי

בעולמנו המתקדם כל כך מבחינה טכנולוגית, גם מוצרים ומכשורים רפואיים הלכו ונהפכו למשוכללים יותר מתמיד. כתוצאה מכך, תהליך פיתוחם וייצורם הפך למורכב יותר, והוא מצריך את התערבותם המשולבת של גורמים מקצועיים רבים. ביניהם, ניתן למנות את מהנדסי המכונות ואת מהנדסי האלקטרוניקה.

פרט לפיתוח ולתכנון ההנדסיים, גם תהליך עיצובם של מוצרים רפואיים הפך למורכב יותר. מצד אחד, מעצבים תעשייתיים נדרשים לפעול בשיתוף פעולה מלא עם הצוות ההנדסי, ומצד שני, עליהם להיות בעלי ידע מאוד ספציפי בנוגע למוצרים ולמכשורים רפואיים שונים.

ככלל, פיתוח מוצרים רפואיים הינו תהליך מורכב מאוד, המחייב בין היתר:

  • ביצוע ניסויים קליניים.
  • עמידה בתקנים מחמירים במיוחד.
  • ביצוע בקרות שוטפות.

בתוך כך, המעצב התעשייתי נדרש לתכנן התאמות עיצוב מיוחדות, תוך התחשבות בפרמטרים מהותיים כמו חומרי הגלם וסוג הטכנולוגיה המשמשים לתהליך הפיתוח. בנוסף, הוא גם אחראי על תכנון השתלבותם של מנגנונים שונים במוצרים הרפואיים, אשר תבטיח כי רמת הפונקציונאליות (השימושיות) שלהם תהיה מקסימאלית.  

נקודה נוספת וחשובה במיוחד שיש להתייחס אליה, היא כל הנושא של רמת הנוחיות וחוויית המשתמש. על אחת כמה וכמה, כשמדובר במוצר או במכשור ייחודיים שמטרתם היא לשרת רופאים, מנתחים ואנשים הזקוקים לטיפול, כל טעות ולו הקטנה ביותר – עשויה להיות בעלת השלכות מסכנות חיים. בהקשר זה, המעצבים התעשייתיים צריכים "לראות את הנולד", ולתכנן עיצוב מוצר שייענה בצורה נוחה ואופטימאלית על צורכיהם של הרופאים והמטופלים כאחד.

לצד חשיבות שיתוף הפעולה המלא בין המעצב התעשייתי לצוות ההנדסי, הראשון גם נדרש לחשיבה אל מחוץ לקופסא בכל אחד משלבי הפיתוח ההנדסי של המוצר הרפואי. במידה מסוימת, מדובר בתהליך ליבה שהוא ליניארי: גיבוש קונספט, יצירת אב-טיפוס ובסופו של דבר הכנה לייצור ותהליך הייצור בפועל. לעומת זאת, תהליך העיצוב התעשייתי הוא לא בהכרח קבוע, והוא מצריך פעמים רבות הכנסת שינויים ושיפורים עד ליצירת העיצוב האופטימאלי הנדרש.

מורכב ככל שיהיה תהליך העיצוב התעשייתי, כל עוד שיתוף הפעולה בין מעצב המוצר לצוות ההנדסי הוא הדוק, כך תובטח איכותו, תפקודו ורמת אמינותו של התוצר הסופי. וזאת, בין אם מדובר במוצר צריכה כלשהו ובוודאי כאשר מדובר במוצר או במכשור רפואי מתקדמים.

מעוניינים לפתח מוצר רפואי חדש? צוות המקצועי שלנו ישמח לעמוד לשרותכם לאורך כל תהליך הפיתוח, החל מגיבוש הקונספט ועד להפקת אב-טיפוס עובד של המוצר.