פטנטים הזויים פטנטים מגניבים ופטנטים מיוחדים

כולנו מכירים את אותם האנשים ה"הזויים" עם הרעיונות המוזרים. אנחנו פוגשים אותם בכל מקום, החל משיחות חולין בתחנה המרכזית ועד להרצאות בטכניון או חברות הייטק טכנולוגיות.

ישנם המון פטנט ים ומוצרים הגיוניים, אשר כל אחד רואה בהם את הצורך המיידי, אבל אותם ממציאים הזויים, מעלים רעיונות מוזרים, שהקשר בינם לבין צורך ממשי בשוק לא ברור מאליו.

האם יש מקום בשוק לרעיונות הזויים ומוצרים ללא שוק מוגדר?

אין לי תשובה וודאית לעניין, אך בכל זאת אני רוצה להתמקד בכמה פטנטים מוזרים והזויים שהצליחו בגדול, ולנסות למצוא את המשותף לכולם.



דבר ראשון, הרכב האישי של הונדה!

כפי שראיתם בוידיאו בראש העמוד, חברת הונדה המייצרת בדרךכלל מכוניות עם שוק מוגדר וברור, החליטה יום בהיר אחד, לייצר מוצר מוזר לחלוטין אשר מאפשר לאדם לאזן עצמו בצורה אוטומטית על גלגל אחד.

פטנט דומה קיים במוצר הקרוי segway, אשר מאזן את עצמו בצורה דינאמית על ידי שינוי התאוצה או ההאטה.

לשני המוצרים הללו אין שוק מוגד וברור. לא קיים נתח שוק ידוע מראש, אשר דרש כבר זמן רב, רכבים אישיים המאזנים את עצמם בצורה דינאמית על גלגל אחד או שני גלגלים, אך בכל זאת, שני המוצרים הללו הצליחו בגדול.

התופעה הזו היא בעצם יצירה של שוק בעקבות המוצר, כלומר, יצירת צורך צרכני בעקבות מוצר שיצא לשוק ולא להפך.

לדעתי לא ניתן לצפות מראש אילו מוצרים יצרו לעצמם צורך חדש בשוק, ואיזה מוצרים יכשלו.

פטנטים "רגילים" אשר יזמים וחברות פיתחו בשביל לענות על צורך מסויים שקיים בנתח שוק ידוע, ימכרו כמעט בוודאות. ניתן לערוך סקרי שוק, מחקרים וסקרים, ולצפות מראש את הדרישה למוצר הספציפי אותו היזם פיתח. עם זאת, מוצרים ללא שוק מוגדר, מסתמכים רק על "תחושות הבטן" של יזם או מנהל פרויקט, אשר מאמין שהדרישה בשוק תתעורר כאשר הפטנט יתקבל והמוצר יחשף לשוק.

למרות זאת, אני באופן אישי כן רואה מכנה משותף לכל הפטנטים וההמצאות שהצליחו בגדול למרות מחסור בדרישות השוק.



מדובר על פטנטים מגניבים, מדהימים, ומיוחדים, שמגרים את המחשבה ומעוררים עניין!