רישום פטנטים על תוכנה קוד או סקריפט

הטכנולוגיה או המוצר ופטנט הוא לא בהכרח מוצר פיזי מוחשי.

אם כך, פטנט להירשם גם על דברים מופשטים יותר, כמו תהליכים, עיצוב תעשייתי או אפילו תוכנה.

פטנטים בתחום התוכנה הם פשוט זכויות על הלוגיקה או צורת התפעול, בדומה לפטנטים הנרשמים על תהליכי ייצור או לוגיקות שונות בעולם התעשייה.

ההבדל הגדול הוא ש פטנטים בעולם התוכנה עשויים להגביל לאין שיעור את התעשייה, ובעיקר את קהילת הקוד הפתוח אשר עוסקים מבצעים פיתוח מוצרים ותוכנות מבלי להגן על זכויות היוצרים עלידי פטנט.

למה אני מתכוון:

קהילת הקוד הפתוח היא קהילת בת עשרות אלפי (אם לא מאות אלפי) תכנתים ברחבי העולם. אין ספור תוכנות מצויינות, כולל מערכות הפעלה מסובכות כמו לינוקס ודפדפנים כמו firefox נכתבו עלידי תכנתים, בצורה חופשית ופתוחה, מבלי שאף גוף יגן על הרעיונות והלוגיקות מאחורי התוכנה ולאף אדם אין פטנטים על תוכנה זו או אחרת.

כיום, פטנטים בתחום התוכנה עשויים להגביל תהליכים מסוג זה.

דמיינו למשל מצב בו חברה גדולה ובעל משאבים כמו microsoft, מחליטה להגן בפטנטים על מספר לוגיקות בסיסיות אשר נכנסות למערכות ניהול תוכן פופולאריות.

המערכות הנ"ל נכתבו עלידי עשרות תכנתים, בלי משאבים ובלי אינטרס לרשום פטנט על המצאתם, אך הפטנט שנירשם עלידי החברה הגדולה יותר, עשוי להגביל אותם ולמנוע מהם להפיץ את התוכנה.

דוגמאות למקרים כאלה כבר ניתן לראות למשל ב"קנייה בקליק" של אמזון, אשר קיבלה הגנה בפטנט - כלומר, אף אתר בעולם לא יכול להציע רכישת מוצרים בלחיצץ כפתור אחת, מבלי להסתכן בהסתבכות משפטית.

ישנם דיונים רבים על נושא הפטנטים בעולם התוכנה.. 

נכון להיום, לא הייתי בונה על כך שהתחום ישאר פרוץ עוד זמן רב.

סביר להניח שהחוקים בעניין זה יתקדמו ויתאימו עצמם לרוח התקופה. 

אם אתם עומדים בפנים החלטה הקשורה לרישום פטנטים על תוכנה, מומלץ להתייעץ עם עורך פטנטים העוסק בתחום זה בלבד. שימוש לב כי איני ממליץ להתייעץ עם כל עורך פטנטים, כיוון שהתחום הספציפי הזה הוא תחום בו חשוב מאוד להיות מעודכן בשינוי והתעדכנות החוקים עם הזמן.