רישום פטנטים על המצאות - מתי כדאי לרשום פטנט ומתי להימנע.

רישום פטנטים על המצאות מעניק להוגה הרעיון או לחברה המסחרית, בעלות על הקניין הרוחני העומד מאחורי אותו רעיון או טכנולוגיה.

רישום פטנטים משמש בדר"כ ככלי אסטרטגי לתחרות בין חברות מסחריות מבוססות. כך לדוגמא, חברה אשר מתכננת להיכנס לנישה עיסקית מסויימת, מבצעת רישום פטנטים רבים באותו התחום ובכך מונעת מהמתחרים שלה חופש פעולה, ופותחת לעצמה נתיב גישה נוח להשתלטות על נתח שוק המצוי בנישה הטכנולוגית.

אומנם רישום פטנטים נעשה בדר"כ בחברות מסחריות גדולות ומבוססות אשר מבצעות את הרישום כל הזמן כחלק מהפעילות העיסקית, אך לא פחות חשוב מכך הוא הצורך של יזמים פרטיים להילחם בחברות הענק ולהחדיר טכנולוגיות חדשות מבלי להירמס ע"י מתחרים בעלי דריסת רגל משמעותית בשוק הנישה.

במקרה של יזמים פרטיים, רישום פטנטים או רישום פטנט אחד על המוצר שלהם, לא רק מספק הגנה פני העתקות. רישום פטנטים בעצם מקנה ליזם יכולת להפעיל לחץ מסוגים שונים חברות גדולות, במסגרת משא ומתן או אפילו במסגרת של תחרות.

לדוגמא, ממציא שהגן על הקניין הרוחני שלו בצורה זו או אחרת, יכול לשלוח לחברות שונות בשוק הצעה לרכישת הטכנולוגיה שלו, בצורה המרמזת על כך שיש לו בסיס לטעון שהחברה עושה שימוש באותו קניין רוחני, או מבצעת פעילות עיסקית אשר עשוייה להפר את הפטנט או המדגם שבידו.

בדרך כלל אין מדובר על הפרה חד משמעית, העתקה בוטה או גנבה של ידע. בחלק ניכר מהמקרים, פשוט יש דמיון בין טכנולוגיות שונות או עיצובים של מוצרים כאלה ואחרים. יש לזכור שהפטנט מנוסח בכוונה בצורה כללית ככל האפשר, כך שיכלול כמה שיותר דרישות משפטיות ויתן ליזם הגנה עקרונית הכוללת את בסיס הרעיון ולא רק יישום כזה או אחר של אותו הרעיון. כלומר, אם יזם רשם לדוגמא פטנט על שיטה רפואית לחיטוי פצעים ע"י חומר חיטוי שאינו שורף את העור, סביר להניח שחברה אשר תעשה שימוש בחומר בעל תכונות דומות, אך במוצר קוסמטי שאינו משמש לחיטוי פצעים, בכל זאת תשב על הגבול האפור שבין הפרה לאי הפרה של הפטנט.

המקרים האפורים הללו שאינם חד משמעיים הינם פתח מצויין ליזמים אשר הגנו על המצאתם ע"י רישום פטנטים.

האסטרטגייה של רישום פטנטים לצורך משא ומתן עיסקי עם חברות מסחריות, היא לא בהכרח התנהגות אהודה, במיוחד בקרב חברות מסחריות אשר משלמות תמלוגים גבוהים לכל מיני בעלי פטנטים ו"טרולים" שלטענתם עושים שימוש בסחיטה, אך מנסיוננו יזמים אשר מבצעים פניות יזומות לחברות אשר נמצאות בתחום האפור של הפרת הפטנט דווקא מוצאים עצמם משתפים פעולה בצורה זו אחרת עם אותן החברות, מבלי להיכנס לחיכוכים או מאבקים משפטיים מיותרים.


מתי כדאי לרשום פטנט?

דעתי האישית בנושא שונה משל עורכי פטנטים רבים, וזאת כניראה מכיוון שאני אינני עורך פטנטים והאינטרס שלי הוא שונה משל משרד המתמחה ומתפרנס מרישום ועריכת פטנטים.

לדעתי ישנם מקרים מאוד מסויימים בהם כדאי לבצע רישום פטנטים על המצאה של יזם פרטי.

כלל האצבע שלי הוא כזה:

1. במידה ואתה מאמין שהרעיון שלך הוא בר יישום במוצר, ובכוונתך להביא את הרעיון לכדי מימוש מסחרי, המתן עם רישום הפטנטים ממש עד רגע היציאה לשוק. רישום הפטנטים במקרה כזה רק תקשה עליך ליישם את הרעיון ותגזול ממך משאבים אשר עליך לעשות בהם שימוש לצורך פיתוח טכנולוגיה, בניית אבי טיפוס והכנה לייצור. את הפטנט תוכל לרשום לאחר שכבר יש בידך מוצר סופי עם תיק מוצר המתאים לייצור המוני. בשלב הסופי הזה, יהיה קל הרבה יותר לפנות למשקיעים ולקבל מימון לצורך רישום פטנטים.

2. במקרה שיש לך טכנולוגיה חדשה או רעיון לקונספט טכנולוגי חדש, אך אינך רואה מימוש מיידי במוצר מסחרי - זהוא המקרה בו עליך לרשום פטנט כבר בשלב הראשוני, ולנסות לשלב אותו במוצרים קיימים הנמכרים ע"י חברות מסחריות בשוק היעד שלך. כמובן שמומלץ לבצע בדיקת היתכנות טכנולוגית עוד לפני הפנייה לעורך הפטנטים, בכדי לוודא שהטכנולוגיה שלך אכן הגיונית וניתן לפתח אותה לכדי מוצר אמיתי.


לפגישה בלתי מחייבת עם מהנדס, ניתן ליצור קשר בדף הבית.