מרעיון למוצר כל מה שצריך לדעת על עיצוב המוצר

שלבים בתהליך עיצוב המוצר, דגשים שמעצבים מתייחסים אליהם

עיצוב מוצר הינו תהליך מורכב, המהווה חלק בלתי נפרד משלבי פיתוח המוצר המרכזיים. הוא כולל בתוכו רעיונות, ערכים, ומשתנים, שניתן לחלק לשני היבטים מרכזיים:

  • התנהגותי - כמו חוויית המשתמש במוצר.
  • טכנולוגי - עיצוב המוצר מתוך חשיבה פונקציונאלית, כך שהוא יוכל לתפקד בצורה מיטבית.

הגדולים שביצרני המוצרים בעולם, מודעים היטב לחשיבותו של תהליך עיצוב המוצר. בהרבה מן המקרים, מה שיוכל להוביל להצלחה שיווקית של מוצר המתחרה בקטגוריה מסוימת, הוא האופן שבו הוא יעוצב.

החשיבה סביב תהליך עיצוב המוצר, נובעת כולה מתוך הסתכלות מעמיקה ונרחבת על הסביבות בהן אנו חיים או עובדים. סביבות אלה מסייעות למעצבי המוצר לגבש קונספט (רעיון) ייחודי לעיצוב המוצר. חשוב במיוחד להדגיש, כי מדובר בתהליך אינטגרטיבי, המשתלב בד בבד עם תהליך פיתוח המוצר הכולל. מעצב מוצר צריך לדעת כיצד לפעול ביחד עם גורמים נוספים, כמו מהנדסים מתחומי הנדסת המכונות, הנדסת החשמל וכו'. תפקידם של המהנדסים הוא למצוא ולספק את פתרונות ההנדסה האופטימאליים למוצר, בעוד מעצבי המוצר צריכים לדאוג לעיצוב ארגונומי, הלוקח בחשבון פרמטרים טכנולוגיים, פונקציונאליים, וכמובן את חווייתם של המשתמשים במוצר.

שתי נקודות מפתח בתהליך עיצוב המוצר:

  • מחקר מעמיק: בשלב זה, מעצב המוצר חייב להכיר היטב את תחום המוצר שאותו הוא מתבקש לעצב. כדוגמא לכך, אפשר להתייחס לפיתוח מוצר בתחום המכשור הרפואי המתקדם. בין היתר, תהליך העיצוב במקרה זה יחייב:

  • היכרות מעמיקה עם מוצרי מכשור רפואי הקיימים בשוק.
  • למידת התכונות והמאפיינים של אותם המוצרים.
  • חשיבה על דרך בה ניתן לחדש\לשפר פונקציות כאלה ואחרות במוצר ביחס למתחרים בשוק.

  • תכנון תהליך העיצוב: בכדי לגבש את קונספט העיצוב המתאים ביותר, מעצב המוצר מוכרח להכיר את תקני הייצור המחייבים, וגם את החומרים וטכנולוגיות הייצור השונים, המשמשים לתהליך פיתוח המוצר.

מנקודת מבטנו, כצרכנים, נדמה לעיתים כי מוצרים הם עובדות המובנות מאליהן. אנחנו לא בהכרח מודעים לעבודתם המורכבת של מהנדס המכונות, מהנדס החשמל, מעצב המוצר ושל גורמים מקצועיים נוספים. הודות לתושייתם הרבה ולחשיבתם אל מחוץ לקופסא, אנו זוכים ליהנות ממוצרים איכותיים וידידותיים לשימוש, אשר הופכים את חיינו ליעילים ונוחים בצורה משמעותית.