גיוס שותפים אסטרטגיים למיזם חדש ומינוף גיוס המונים למוצר או רעיון

לאחרונה התפתחה שיטה חדשה לגיוס הון עבור מיזמים חדשים אשר נקראת Crowd funding. מדובר בשיטה שצומחת בקצב מסחרר ועל פיה לכאורה ישנה אפשרות לכל אדם מן השורה לגייס כספים רבים ללא הגבלה. אולם בפועל הדברים נראים אחרת. במאמר הנוכחי ננסה להבין כיצד עובדת השיטה הנ"ל, האם ניתן להביא בחשבון במהלך בניית תכנית עסקית את האפשרות של גיוס הון דרך גיוס המונים, מהם המיזמים שיכולים להתאים או לא להתאים לשיטה, ואלו מגבלות והיבטים משפטיים חשוב לקחת בחשבון במהלך גיוס הון בשיטה הנ"ל.

.שיטות גיוס מקובלות מאז ועד היום

בתחילה שיטה זו נועדה עבור מיזמים העוסקים במוצרי צריכה. בתחום זה נהוג היה לעבוד על פי השיטה הבאה: מכירת מוצרים בשלבי פיתוחם למשקיעים תמורת סכום כספי קטן ודרך כך ניתנת ליזמים אפשרות לקדם את המיזם שלהם ואף לגייס כספים בצורה הזו לקידום הכללי של המיזם שלא בהכרח נוגע לצרכיו האמיתיים של מימון המיזם כנגזרת של התכנית העסקית שהוכנה עבורו. כיום, בתחום גיוס ההמונים ובפרט בתחום של מוצרי צריכה Kickstarter נחשב לאתר המוביל, באמצעותו גויסו ע"י יזמים למעלה ממיליארד דולר.

?האם יש צורך להכין תכנית עסקית לשם גיוס המונים

בעולם קיימים מאות אתרי גיוס שפועלים על בסיס שיטה זו, מרביתם מקומיים ומאפשרים לגייס סכומים בהיקפים נמוכים יחסית. חלק מהם מתמקדים בגיוס לצרכים אישיים והגשמת שאיפות של אנשים פרטיים. אין צורך לגבש תוכנית עסקית במהלך גיוס דרך אתרי גיוס המונים, אין גם צורך בצוות רציני אלא חשוב להקפיד על תיאור מהימן ואטרקטיבי של המיזם, הרעיון, המוצר או השירות כך שיוכל למשוך אליו כמה שיותר אנשים שיתרמו לו סכומים כספיים בהיקף כזה או אחר.