המדריך השלם ליזם המתחיל

לא מעט אנשים חולמים להמציא דבר מה ולזכות כתוצאה מכך בהזדמנות כלכלית נהדרת לצד המון שביעות רצון וסיפוק אישי.יחד עם זאת ומטבע הדברים לא כולנו נולדנו להמציא.

מה נדרש מכל ממציא?

ממציאים נדרשים בראש ובראשונה להפעיל חשיבה יצירתית ולראות בכל בעיה הזדמנות ולא קושי. זאת משום שמקור ההמצאה תמיד נעוץ בכושר הייחודי לאתר בעיה ולמצוא לה פיתרון הולם. במטרה להפוך לממציא נדרשת אם כן חשיבה מחוץ לקופסא, במסגרתה גם הקשיים הטריוויאליים ביותר יכולים להפוך לכדי רעיון מבריק בצורה של פיתרון יעיל ונוח. מי שמסוגל להבחין בבעיות מסוימות הקיימות בפתרונות המצויים בשוק ולאתר טכנולוגיה שתוכל להפוך כל מוצר לנחשק ומבוקש, יכול להיחשב כממציא.

כיום לא מעט רעיונות יעילים ומקוריים עוברים במוחם של המון אנשים אולם היכולת לתרגם את אותו הרעיון למישור הפרקטי שמורה רק לאחוז קטן מאד מתוכם. על מנת לעשות זאת יש להחזיק באמונה וביטחון רב בכל הנוגע להצלחתה של ההמצאה. בשלב הבא יתעורר הצורך להשקיע זמן ומשאבים בהליכי הפיתוח של הרעיון ולשם כך נדרשת נכונות ומשמעת עצמית גבוהה במטרה לפעול בצורה מסודרת ועצמאית. וכמובן הממציא העצמאי חייב ליטול סיכונים אישיים וכלכליים הנלווים לפיתוח ההמצאה.

מכיוון שרעיונות רבים אינם יוצאים לפועל מייד לאחר שמומשו לכדי המצאה מסחרית, חשוב מאד להפגין אורך רוח, עקשנות וסבלנות לצד נחישות ואמונה בכוחה של ההמצאה להצליח.


אילוסטרציה: המדריך השלם ליזם המתחיל

אני ממציא! איך מתחילים?

על מנת שרעיון יקרום עור וגידים לכדי מוצר, נדרשים כמה שלבים הכרחיים:

שלב 1: הגדרת הרעיון והכרת השוק

הדבר הראשון שעליכם לעשות הוא להעלות בכתב את הרעיון שלכם. פרטו היטב מה המוצר שלכם מציע, היתרונות שלו, כיצד הוא פועל ועוד.

בנוסף, עליכם לענות על השאלה כיצד הוא שונה ממוצרים אחרים, ולצורך כך  עליכם  ללמוד את השוק אליו אתם מעוניינים להיכנס. אספו מידע על היצרנים המייצרים מוצרים בתחום, תווי התקן והאישורים הנדרשים, פוטנציאל המכירה של המוצר שלכם, מוצרים המתחרים במוצר שלכם והעלויות שלדעתכם יידרשו לפיתוח המוצרבשלב זה כדאי גם לבנות תכנית עסקית בסיסית למוצר על ידי הגדרת קהל היעד ואסטרטגיית השיווק. שלב זה מהווה מעין סינון של הרעיונות הפחות מוצלחים לטובת קידום הרעיונות הטובים יותר.

האם הרעיון שלכם מקורי?

ישנה אפשרות לבצע חיפוש זה בצורה עצמאית או לחילופין על ידי מאגרים חופשיים הנמצאים ברשת. בשלב הראשון לפחות מומלץ לבצע את החיפוש לבד ברשת מכיוון שבדרך כלל בשלב זה יימצאו פטנטים דומים לשלכם. אם והחיפוש לא הניב תוצאות כאלו, הרי שמומלץ בשלב הבא לפנות לחברה המתמחה בחיפוש פטנטים. חשוב להדגיש כי אמינות החיפוש היא פועל יוצא של קבלת סיוע מטעם מומחים בתחום (עוד על תהליך בחינת פטנטים ואישורם, בסוף המאמר).

 איך מפתחים מוצר

אילוסטרציה: המדריך השלם ליזם המתחיל

שלב 2:

גיבוש קונספט

בשלב הבא עליכם לגבש, עצמאית או בסיוע חברה חיצונית, קונספט למוצר שברשותכם לייצר. קונספט פירושו הגדרת דרישות העבודה של המוצר, לצד מאפייניו: נוחות שימוש, צורה הנדסית, עיצוב, משקל, אסתטיקה, עלויות ייצור, מחיר מכירה וכיוצא באלו. לאחר מכן ניתן להעלות כמה רעיונות ליישום הפיתרון ולבסוף לזהות מתוכם את הקונספט האידיאלי.

בהמשך יש לבצע בדיקת היתכנות טכנית שלו (האם הוא הגיוני והאם ניתן לבצעו מבחינה הנדסית); לצד בדיקת כדאיות כלכלית (הכוללת אומדן הפוטנציאל העסקי והמסחרי שלו).


פיתוח תכנית כוללת

הסיכוי למכור רעיון גולמי הוא נמוך ביותר, ומבוצעות מכירות מעטות הכוללות רעיון כזה. עיבוד הרעיון על מנת להציג למכירה רעיון ש"שווה משהו" כולל הרבה יותר מאשר מחשבה טכנית על ביצוע הרעיון. לצורך כך יש להשקיע בפיתוח תכנית כלכלית שעוסקת ברווח והפסד ובכדאיות העסקה מצד המשקיעים ברעיון, לצד הסברים מפורטים לגבי המוצר עצמו ולגבי החדשנות שהוא מוסיף אל ההיצע שכבר קיים בשוק. כחלק מתהליך זה, כדאי לבצע בשלב זה סקר השוק כולל ומקיף ברמה המקסימאלית, ועם התקדמותו חשוב לדאוג לעדכון הקונספט ההתחלתי דרך הדגשת הייחודיות של המוצר.

מובן שעל מנת לפתח רעיון ברמה כזו יש צורך בידע נרחב בנושא, או לחילופין להיעזר באנשי מקצוע רלוונטיים, ולכן בסופו של דבר תהליכי מכירת רעיון נעשים רק על ידי משוגעים לדבר אשר משקיעים אנרגיות רבות ברעיונות שלהם, ולא נותנים להם לשקוע בגלל התהליך המורכב המלווה את הפיכת הרעיון המופשט אל מוצר ממשי.

לאחר שהושלם שלב גיבוש הקונספט העסקי בצורה ברורה, אפשר להתחיל בהכנת מודל תלת מימדי עבור המוצר ומרכיביו במחשב ולהוציא לאחר מכן שרטוטים לייצור.

 רישום פטנטים

אילוסטרציה: המדריך השלם ליזם המתחיל

שלב 3: מימון לממציאים פרטיים

שלב גיוס ההון מהווה את אחד מהשלבים המרכזיים והחשובים ביותר במסגרת מימוש הרעיון העסקי לכדי מיזם כלכלי מניב, אולם בתקופה הנוכחית ניצבים קשיים כלכליים רבים בפני ממציאים ויזמים פרטיים במסגרת הניסיון לגייס כספים לקידום המיזם. הדרכים העיקריות בהן נעזרים יזמים הן:

א.הון עצמי - מקורות מימון אישיים במידה וסכום ההשקעה הנדרש למימוש המיזם איננו גבוה יתר על המידה.

ב.הלוואות - אשראי בנקאי הכולל כמה סוגים של אשראי כדלקמן: הלוואות לטווח ארוך, לטווח בינוי, לטווח קצר ומסגרת אשראי. היתרון הבולט של אפשרות מימון זו נובעת מכך שהיזם נותר לרוב ב- 100% בעלות. אחת הבעיות המרכזיות, איתן נאלצים להתמודד הרוב המכריע של יזמים צעירים בתחילת דרכם בעולם העסקי, נובעת מכך שמוסדות המימון המוכרים לא מעניקים להם אפשרות ליטול הלוואה. עם זאת, חשוב לציין שדווקא בתקופה הנוכחית ניתן למצוא לא מעט אלטרנטיבות כאשר התחרות על ליבו של כל לווה רק הולכת וגדלה. כתוצאה מכך אנו ממליצים לכם לא לוותר בשום צורה שהיא גם אם הבנק סגר את שעריו בפניכם. כיום ישנו מגוון רחב של קרנות מכל מיני סוגים שבאות לעודד אופי יזמי ופעילות מהסוג הזה בישראל ומקבלות תמיכה מהבנקים.

ג.פנייה למשקיע חיצוני חברות רבות ממנות את שלבי צמיחתן הראשונים על ידי גיוס כספים מגופים המחזיקים באינטרס זה, או במילים אחרות, משקיעים.קיימים כמה סוגים של משקיעים שיסכימו להעניק כסף לפרויקט תמורת קבלת נתח מסוים ממנו. יש להכיר לעומק את סוגי המשקיעים השונים, דרכי הפנייה אליהם, אופן ההתקשרות, האינטרס שלהם, והיתרונות והחסרונות של כל אחד מהם טרם קבלת החלטה סופית באשר לעסקה.הדרך הבטוחה לקבל מימון כספי בעד הרעיון היא על ידי הכנת דגמים להמחשה (אב טיפוס) שאותם יש להציג בפני המשקיעים. אב הטיפוס מהווה את הדגם הראשוני למוצר שלכם ומציג את הפעולות שהמוצר מבצע, את חומרי הגלם מהם הוא מורכב, את החלקים המחוברים אליו, את הפונקציות הקיימות בו, את גודלו וכו'
(פרטים נוספים אודות דרכי פנייה למשקיעים חיצוניים ותהליך הכנת אב טיפוס, בסוף המאמר).

   שלב 4: ייצור

  לאחר שצורתו ואופן פעולתו של המוצר גובשו, ונוצר אב טיפוס המדגים את פעולתו, מתחיל לרוב תהליך הייצור. לחצו כאן למידע נוסף אודות ייצור סדרות ראשונות של מוצר.