תהליכי חיפוש פטנטים

תהליכי חיפוש פטנטים

חיפוש ה פטנטים הוא שלב בסיסי שכל יזם צריך להכיר ולבצע עם התחלת הפיתוח של פרוייקט או המצאה חדשה. למרות שכממציאים או יזמים מנוסים וודאי ביצעתם חיפוש פטנטים לפחות פעם אחת, או לפחות שמעתם על הנושא, כתבה זו תסקור את חשיבות חיפוש ה פטנט ים ואת השיטות השונות לביצועו. חשוב להדגיש שכתבה זו לא באה במקום ייעוץ מקצועי מרשם פטנטים, חברתחיפוש פטנטים או יועץ מקצועי.

חיפוש פטנט ים הוא תהליך שמטרתו לגלות אם קיימים פטנטים העונים על קריטריון כלשהו, למשל פטנטים הדומים להמצאה אותה רוצים לפתח, ולמצוא את פרטי הפטנטים הקיימים. ישנם מספר סוגי חיפושים בעומק וברוחב שונים, התקפים למדינות שונות בעולם או לעולם כולו, בטווחי מחירים שונים ובשיטות שונות (ועל אלה נרחיב בהמשך). אבל ראשית השאלה- מדוע לבצע חיפוש פטנטים? אם יש ברשות הממציא רעיון מהפכני העונה על צורך מסויים, ובאפשרותו לפתח אותו לכדי מוצר מסחרי, מדוע לטרוח לחפש פטנטים מקבילים? לכך כמה סיבות:

  • בלעדיות על הפטנט והגנה משפטית.  כל יזם יודע שכדי ליהנות מזכויות על ההמצאה שלו ולהרוויח ממנה כסף, עליו לרשום פטנט שישמור על זכויותיו. אך כמובן שאם קיים כבר פטנט זהה הרשום במדינה כלשהי בעולם לא ניתן לרשום פטנט חופף כיוון שהזכויות שייכות לבעל הפטנט. חיפוש פטנטים עשוי לגלות אילו פטנטים חופפים או דומים רשומים במדינות שונות בעולם ומונע מצב של רישום פטנט על המצאה שכבר קיימת ובכך חוסך כסף וזמן ליזם כאשר בקשת הפטנט תידחה. מיותר לציין שהפרה של זכויותיו של בעל פטנט קיים היא עברה משפטית ולכן חשוב לוודא שההמצאה או הפטנט הרלוונטי לא מפרים את זכויותיהם של ממציאים אחרים.
  • היכרות עם השוק ועם המתחרים. חיפוש פטנטים יכול לחשוף בפני היזם מהו מצב השוק אליו הוא מייעד את המצאתו. גם אם לא נמצא פטנט זהה שימנע את קבלת הזכויות על ההמצאה, בתהליך החיפוש נחשפים בפני היזם פטנטים מקבילים או דומים. מתוך מידע זה היזם יכול להסיק מהו מצבו הכלכלי והטכנולוגי של השוק אליו הוא מייעד את המוצר, ומיהן הטכנולוגיות המתחרות. היזם עשוי להסיק שהשוק רווי ולהמצאה שלו אין היתכנות כלכלית, או לחילופין לגלות שההמצאה שבידיו הינה חדשנית ומתקדמת ביחס לפטנטים הקיימים בשוק.

למרות שחיפוש פטנטים הינה משימה לא פשוטה מבחינה טכנית הדורשת ידע, מיומנות ונסיון, מומלץ ליזם להתחיל בחיפוש פטנטים ראשוני בכוחות עצמו אפילו לפני הפנייה אל איש מקצוע. השלב הראשון שהיזם יתחיל בו יהיה חיפוש כללי, באינטרנט ובספרות מקצועית. חשוב לזכור שכל פרסום קודם (Prior Art) יכול להעיד על כך שהזכויות של ההמצאה הרלוונטית נתונות בידי גוף או אדם אחר. כלומר, במהלך החיפוש הכללי יש לחפש מוצרים דומים ומקבילים, שירותים וטכנולוגיות בתחום, בעזרת ספרות מקצועית, ספרות כללית ואף מנועי חיפוש כללים כדוגמת גוגל. מידע על המצאות קודמות בתחום עשוי להעיד על מצבו של השוק ועל האפשרות כי הזכויות להמצאה דומה או מקבילה נתונות בידי יזם אחר.

שלב החיפוש האינטרנטי השני הוא במנוע חיפוש הפטנטים של גוגל:www.Google.com\Patents. במנוע אפשרויות חיפוש בסיסיות (מילות מפתח בלבד) ומתקדמות. החיפוש במנוע חיפוש הפטנטים של גוגל פשוט כמו במנוע חיפוש אינטרנטי. פשוט הזינו את מילות המפתח הרלוונטיות להמצאה שלכם (לדוגמה "Car Wheel Traction") ואז תוכלו לצפות בפטנטים המכילים את מילות המפתח שלכם. בגוגל תוכלו לחפש טקסט בתוך הפטנט ולמצוא מי מצטט את הפטנט בו אתם צופים. תוכלו לשמור את המידע שמצאתם לעיונכם ולהסיק ממנו מסקנות. במידה ומצאתם כבר פטנט הזהה להמצאה שלכם, צר לנו אך תיאלצו לבצע שינויים ברעיון על מנת שתוכלו להגיש בקשת פטנט שתתקבל. במידה ולא, תוכלו להשכיל בנוגע למצב השוק ולטכנולוגיות הקיימות.

השלב הבא יהיה חיפוש אינטרנטי ב מאגרי פטנטים שונים. הכתובת הראשונה היא משרד הפטנטים האמריקאי- USPTO, בכתובת www.uspto.gov. אתר האינטרנט מאפשר לבצע חיפוש טקסט בכל התוכן של פטנטים שהתקבלו ובבקשות פטנט שפורסמו החל משנת 1976. בנוסף האתר מאפשר לקבל מידע על פטנטים רשומים לפי מספר הפטנט או לפי הסיווג שלו. חיפוש דומה ניתן לבצע באתר הארגון הבינלאומי לקניין רוחני (WIPO) בכתובתwww.wipo.org ובמשרד הפטנטים האירופי בכתובתwww.espacenet.com.

חיפוש פטנטים במדינות אחרות בעולם (ובכללן ישראל) הוא קריטי לא פחות. בנוסף, חשוב לבצע חיפוש פטנטים לעומק (כולל שנים קודמות) כדי להימנע מבעיות משפטיות בהמשך. לכן מומלץ להגיע אל רשם פטנטים או חברת חיפוש פטנטים מקצועית עם המידע אותו צברתם עד כה כדי לסיים את תהליך חיפוש הפטנט ולוודא כי אכן תוכלו להגיש בקשת פטנט בלי קושי. מחפש הפטנטים יחפש פטנטים לפי מילות מפתח שונות או לפי סיווג הפטנט במשרד הפטנטים האמרקאי או האירופאי. ניתן אף לחפש פטנטים לפי פטנטים דומים או פטנטים של חברות מתחרות.

בין אם מצאתם פטנטים בחיפוש העצמאי שביצעתם (ובין אם למזלכם, לא) הדבר לא מבטיח שלא יתברר אחרת בחיפוש פטנטים מקצועי ויסודי. חיפוש פטנטים המתבצע אצל רשם פטנטים או אצל מומחה לחיפוש פטנטים יאפשר לקבל את התמונה המקצועית והרחבה ביותר. בנוסף רשם הפטנטים יסביר לכם את משמעות הממצאים שלכם ואת השלכותיהם המקצועיות. לכן בכל מקרה מומלץ לאחר החיפוש העצמאי לבצע חיפוש פטנטים מקצועי אצל רשם פטנטים מוסמך בטרם ממשיכים בתהליך רישום הפטנט ו פיתוח המוצר . לייעוץ בנושא ניתן ליצור קשר עם אחד מאנשי הקשר שלנו המתמחים בנושא.