כיפוף פח - שיטת ייצור מוצרים, אב-טיפס, דגמים

פח הוא חומר בעל מספר תכונות המסייעות בתהליך ייצור: הוא קל במשקלו, הוא פונקציונאלי לעיצוב ועמיד מפני מים. לא בכדי, תכונות אלה הופכות את השימוש בפח במגוון תעשיות שונות כגון בנייה ושימוש באומנות מודרנית. ישנם תהליכי ייצור, שבהם ישנו צורך לבצע עיבוד לפח על מנת לייצר ולקבל מוצרים איכותיים. תהליך כיפוף פחים מסייע בהתאמת הפח לייצור מוצרים מגוונים ומתוחכמים וביניהם גם פריטי אומנות שונים.

תהליך כיפוף פחים יכול להתבצע בשני סוגים של מכונות כיפוף - ידניות ומתקדמות:

  • מכונות כיפוף פחים ידניות: במכונות הכיפוף הידניות, תהליך הכיפוף נעשה באופן ידני על ידי מפעיל. המכונות מורכבות ממלחצי צינורות, לוחץ נגדי ואמת כיפוף.
  • מכונות כיפוף פחים מתקדמות: כיפוף פחים בטכנולוגיית CNC (Computer Numerical Control) היא הטכנולוגיה הכי חדישה ומתקדמת שקיימת כיום לכיפוף פחים בפרט ולעיבודן של מתכות באופן כללי. בטכנולוגיית CNC נעשה שימוש בתוכנות מחשב שבאמצעותן מתאפשר מעבר חלק ומדויק החל משלב התכנון ועד לשלב הייצור. מכונות המבצעות כיפוף פחים ב-CNC הן כמעין רובוטים חכמים הניתנים לתכנות מוקדם- של ביצוע פעולות כיפוף שונות לפח המיועד לכיפוף.

לתהליך כיפוף פחים קיימות מספר שיטות. אחת הנפוצות ביותר נקראת "כיפוף אוויר" והיא מתאימה ומומלצת לכלים קטנים כיוון שהיא מצריכה פחות עוצמה לעיקול. יחד עם זה, היא נחשבת לשיטה הכי פחות מדויקת ביחס לשיטות כיפוף פחים אחרות כגון שיטות השפל וההטבעה.

ראוי לציין, כי תהליך כיפוף פחים אשר מבוצע בצורה מקצועית - מאפשר את יצירתם של תוצרים סופיים ברמת גימור גבוהה ואיכותית יותר.

אחד מן האתגרים המורכבים ביותר בתהליך כיפוף פחים הוא צמצום פני השטח לאחר תהליך הכיפוף. מתוך זאת, נוצר קושי בביצוע חישוב נכון של גודל המשטח אשר ממנו  נדרש לייצר במידות מדויקות, מוצרים \ רכיבים מוגמרים. על כן, פותחו שיטות חישוב מתקדמות- שמטרתן היא לבדוק את  אובדן אורך המשטח לאחר תהליך של כיפוף הפחים. באמצעות יכולת זו, של ביצוע אומדנים מדויקים- ניתן לדעת מה הוא הגודל הנדרש ממשטח שיש לעשות בו שימוש לטובת תהליך הייצור .