כללי השקעה בפטנטים וניהול סיכונים


השקעה בפטנטים 

כלל חשוב בעולם ההשקעות, הוא שרצוי להשקיע סכום מספק, שיוכל להניב החזרים מספקים, בהתאם לענף ההשקעה. אולם, לגבי השקעה בפטנט ים אין הכלל תקף באופן מלא, משום שאין לדעת את הרווחים אל מול הקרן. למשל, השקעה בפיתוח מוצר זול יחסית כגון מברשת שיניים ייחודית, במחיר כמה אלפי שקלים, יכולה להניב רווחים של מליונים, אך יכול גם להיכשל נחרצות, עקב ריבוי מותגים בענף מוצרי היגיינת הפה, הדומים באופן ניכר לאותה מברשת שיניים. בכל זאת יש כמה נקודות אור בתחום השקעה בפטנטים. 

היתרונות 

למרות ההנחה כי השקעה בפטנטים היא צעד הכרוך בסיכון מסוים, יש בה גם יתרונות רבים. השקעה בפיתוח פטנטים, ואף בפיתוח פטנט אחד, מביעה רצון "לתקן" את העולם במובן מסוים, בנוסף לרצון לרווחים פיננסיים. כמו כן, על ידי השקעה בפטנטים ניתן להפיק רווחים נאים על ידי השקע ונחרצות. ניתן להשוות את השקעה בפטנטים להשקעה בחברת הזנק (start-up), אשר מצריכה לקחת סיכון כלכלי מחד, אך מאידך, יכולה להפיק רווחים נאים, כמובן עם הרבה השקעה בפיתוח, “יד על הדופק" ורצון להצליח. 

החסרונות 

השקעה בפטנטים עלולה להניב הפסדים, מכמה סיבות. ראשית, ישנו חשש תמידי כי מוצר מסוים ייפול במבחן האמיתי – מבחן הצרכנות. שנית, השקעה בפטנטים כרוכה למעשה בהשקעה בקניין רוחני, אשר עלול להיכשל בשלב התכנון הסופי, הפיתוח, הייצור ההמוני, ועוד. כמו כן, מכיוון שמבחינה ביורוקרטית הקניין הרוחני יכול להיות תקף במדינות מסויימות, רק בתנאי שנרשם במדינות שיש בינן תיאום פטנטים. דוגמה לעניין זה ניתן לקחת מרישום פטנט בישראל. לעתים, אם אדם רושם פטנט בארץ, ורוצה להשקיע בו בארצות הברית, הוא לא יוכל לעשות זאת משום שהרישום שנעשה בארץ לא הוכר לצורך קניין רוחני בארה"ב. 

כדאיות 

השאלה האם כדאי למשקיע להתחיל עם השקעה בפטנטים תלויה ביתרונות ובחסרונות של ענף ההשקעה בפטנטים, יחד עם היתרונות והחסרונות של הפטנט עצמו. ככל שהסיכוי להרוויח מן הפטנט גדול יותר, כך גם תגדל הכדאיות להשקיע בו, על אף הסיכונים הכרוכים בדבר. ניתן לסכם ולומר כי בשונה מהשקעה סולידית עם רווחים באחוזים מועטים, השקעה בפטנטים בהחלט יכולה להשתלם ולהניב רווחים באחוזים גבוהים, עם מאמץ, כוח רצון וכמובן – מזל.