גיוס השקעה עבור פטנטים מהמדען הראשי

גיוס השקעה עבור פטנטים מהמדען הראשי

המדען הראשי הוא גוף ממשלתי אשר עוסק בפיתוח התעשייה וה מחקר בישראל. 

כחלק מהמאמצים הללו, יזם המשרד פרויקט בשם תנופה, אשר נועד לקדם יוזמות טכנולוגיות שונות של יזמים בתחילת דרכם.

בתור מהנדס אשר עבד על מספר פרויקטים אשר קיבלו מימון כזה או אחר מפרויקט תנופה, אני רוצה להציג בפניכם בקצרה כמה טיפים לפנייה למדען הראשי.

1- בתור התחלה היכנסו לאתר המדען הראשי, וקיראו בקפידה את ההוראות בטפסים השונים. לא כל פרויקט  זכאי להיבחן ולקבל מימון, ולא כל אדם יקבל השקעה בפרויקט תנופה.

2- הגיעו מוכנים - אין דרישה רישמית של המדען הראשי או כל משקיע אחר פוטנציאלי אחר, לראות דגם מוכן או הוכחה הנדסית לקונספט, אך הסיכויים שלכם לקבל מימון ישתפרו להפליא אם תגיעו עם הוכחה לקשירות ההמצאה שלכם. ניתן לדוגמא להציג חישובים הנדססים, שרטוטים וסקיצות, סימולציות הנדסיות או אבי טיפוס פועלים אשר מוכיחים את היתכנות הרעיון ומראים רצינות והשקעה. 

ישנן חברות (כמו מקביט בע"מ) אשר יכולות לפתח ולספק אבי טיפוס פועלים תוך זמן קצר ועלויות נמוכות מאוד. אל תיבהלו אם קיבלתם הצעת מחיר של מאות אלפי שקלים ל בניית אב טיפוס מחברה כזו או אחרת. חברות רבות "מנסות את מזלן" ומוציאות הצעות מחיר מנופחות בתקווה להפיל ברשת אנשים בעלי אמצעים אשר אינם מודעים לעלויות הפיתוח האמיתיות (עיין ערך מרכז הממציאים של שניידר).

3- בצעו חיפוש פטנטים - אחת מהדרישות העיקריות אשר יציגו בפניכם, היא הדרישה לבצע חיפוש פטנטיםולוודא שהרעיון אכן פטנטבילי וניתן להגנה בארצות שונות בעולם. כדאי להתחיל מסריקת פטנטים עצמאית, אך להמשיך גם בבדיקה עלידי גוף מומחה כמו משרד עורכי פטנטים או חברת חיפוש פטנטים . חברות המתמחות ב חיפוש פטנט ים יוכלו גם לתת חוות דעת לגבי פטנטים "קורבים" אשר עשויים להפריע לכם להגן על ההמצאה, אפילו אם הרעיון הבסיסי שונה לחלוטין.

4- התייחסו למדען הראשי כמו לכל משקיע פוטנציאלי אחר - הראו רצינות והשקיעו בתוכנית העיסקית. כדאי לעשות מחקר מקיף על חברות גדולות הפועלות בתחום ולהציע אפשרויות למכור את הפטנט לחברה גדולה, או לייצר את הפטנט בישראל ולמכור את המוצר לחברה בעלת ערוצי שיווק מתאימים.

5- התמקדו בצוות. כל משקיע מתייחס בצורה רצינית מאוד לצוות המוביל את הפרויקט. הרעיון הטוב ביותר עשוי להיכשל אם הצוות המוביל אינו מנוסה או ממוקד מטרה מספיק, ומצד שני, רעיון בינוני יכול להפוך לחברה רווחית עם צוות מקצועי, נלהב וממוקד.

השתדלו לשמור על שיחה עניינית ולא לגלוש לנושאים שאינם קשורים לרעיון. יש לכם זמן לא רב להרשים את הבוחן של פרויקט תנופה, נצלו זמן זה בשביל להראות בקיעות בחומר ולהפגין ידע והתלהבות בכל הקשור לתחום.

בהצלחה.