פיתוח פטנטים והמצאות - איך מפתחים פטנטים בצורה מופחתת סיכון

פיתוח פטנטים
בארצות הברית רשומים יותר פטנטים ישראלים מאשר סך הפטנטים מהודו סין ורוסיה יחדיו. נתון זה מציב את ישראל במקום מכובד ביותר ביחס לעולם המערבי.     

מי עומד מאחורי רישום אותם פטנטים ופיתוח פטנטים אלו? ואיזה ערך ממשי מתקבל מעצם הבעלות על פטנט עבור יזם פרטי או חברה מתחילה?
מתוך סקירה של מאגרי הפטנטים בישראל ובעולם, מתגלה כי הרוב הגדול של הפטנטים ה"מסחריים" שייכים לחברות טכנולוגיות גדולות.     

חברות וותיקות בתחומן דואגות להגן על הקניין הרוחני המתקבל בעת עבודת הפיתוח בחסותן, ולעיתים רושמות מאות פטנטים שונים בחודש, עלמנת להבטיח "אי תחרות" מצד המתחרים ולהימנע מתביעות במקרה ואדם או חברה אחרת החליטו להגן על רעיון דומה.

עבור יזמים פרטיים וחברות צעירות, ההגנה על הקניין הרוחני חשובה באותה מידה ומאותן סיבות. עם זאת, מיזמים קטנים בעלי משאבים מוגבלים חייבים לתכנן את תזמון תהליכי הפטנט ולבחור במסלול המתאים עבורם. הגנה על קניין רוחני בדרכים שונות עשוי לעלות ליזמים בין מאות שקלים לעשרות אלפי שקלים, ואופי התשלום לרשויות השונות עשוי להתפרש על שנים רבות לפי אבני דרך קבועות (עם זאת יש לזכור שאת ההגנה המשפטית מקבלים בדרך כלל מרגע הגשת הבקשה לרישום פטנט, ולא בהכרח מרגע אישורו אצל רשם הפטנטים). כאשר חברה צעירה או יזם פרטי מתחילים את תהליך הפיתוח של מוצר חדש, ונמצא כי המוצר הינו בר הגנה על ידי פטנט אליהם להתיחס למספר נקודות משמעותיות.

ננסה לענות על חלק מהשאלות הנפוצות בעניין זה:

אילו גורמים עלולים למנוע את קבלתו של הפטנט?
בעת בחינת הבקשה ששולח עבורכם עורך הפטנטים, רשם הפטנטים יבחן פטנטים רשומים קודמים ואת ההגנה שניתנה להם, פרסומים בספרות מקצועית, עיתונות ואפילו במגזינים מדעיים. במידה וימצא פרסום קודם דומה מספיק, תדחה בקשתכם לפטנט. את המושג "דומה מספיק" קשה להגדיר בצורה מדוייקת, אך מידען פטנטים מנוסה יוכל בדרךכלל לספק מידע מצויין ע"י חיפוש פטנטים מקצועי.

האם המוצר/טכנולוגיה ברי הגנה (פטנטבילים) ובאיזה מידה?
לא כל מוצר הוא בר הגנה בפטנט. מידת ההגנה שתקבלו תלוי ב"דרישות" שמנסח עבורכם עורך הפטנטים ובניסוח הסופי ע"י רשם הפטנטים

מי יפתח את המוצר וכמה זמן יעבור עד הגעת המוצר לשוק מרגע שהתחיל תהליך פיתוח פטנטים?
מומלץ לבחור בחברת הנדסה עם ניסיון בתחום ולקבוע לוח זמנים ואבני דרך עבור תהליך פיתוח המוצר. זמן ה"הבשלה" של מוצר חדש תלוי במורכבות הפרויקט, במשאבים העומדים לרשותכם ובמידת ההצלחה בתהליך הפיתוח. 

באיזה שלב בפיתוח ההנדסי יש להתחיל בתהליך רישום הפטנט?
יש להתייעץ עם מומחים בתחום ולבדוק כל מקרה לגופו. בדרך כלל כדאי להתחיל בהקדם האפשרי במידה והמשאבים מאפשרים זאת.

מתי מומלץ לפנות למשקיעים עבור הפיתוח ההנדסי ורישום הפטנט?
לאחר סקירת הפרויקט וקבלת מחירים עבור פיתוח המוצר, רישום פטנט והוצעות נוספות, ניתן לבנות תוכנית תקציבית לפי המשאבים העומדים בפני היזמים או החברה. מומלץ לדחות את צירוף המשקיעים עד כמה שניתן בכדי למנף את נקודת הפתיחה במשא ומתן עם המשקיעים עד כמה שאפשר, ולקבל תשואה מקסימלית על השקעתכם, כלומר- לגייס את הכסף הדרוש תמורת פחות אחוזים בפרויקט.