בירוקרטיה לעסק חדש - צעדים בפתיחת עסק


בירוקרטיה לעסק חדש

חלק לא קטן מהשכירים בישראל חולמים על פתיחת עסק עצמאי, בו יהיו אדונים לעצמם וגם ירוויחו טוב יותר, אולי אפילו יתעשרו. בפועל, פתיחה וניהול של עסק חדש איננה עניין פשוט והיא דורשת הרבה מחשבה ותכנון, גיוס כספים והתנהלות מורכבת מול רשויות המדינה. הצלחתו של עסק חדש טמונה קודם כל בכדאיות שלו, בסיכוי שלו להתרומם ולהיות רווחי, אך גם ביכולת של בעליו להתמודד עם הניהול המורכב של כל היבטי תפעול העסק.

גיבוש רעיון ומודל עסקי

לא כל רעיון חכם למוצר או שירות חדש ראוי בהכרח לפתיחת עסק עצמאי. חשוב להעמיק בבדיקת הכדאיות, הבלעדיות על הרעיון ואם אפשר, גם לרשום עליו פטנט . לאחר מכן, צריך לבנות מודל עסקי מוקפד שתכליתו לקבוע כיצד יוכל העסק לעמוד על רגליו ולהחזיר הלוואות והשקעות במהירות. במודל העסקי צריך לשכלל את כל ההוצאות על נכסים, ציוד, משכורות, מיסוי, הובלות, צרכי משרד, ייצור, שיווק ופרסום ועוד ולבחון את קהלי היעד ופוטנציאל המכירה של מוצרי העסק. עם כל הלהט והאמונה ברעיון שבבסיס העסק, מודל עסקי שלא מראה כדאיות ברורה לא מצדיק פתיחת עסק.

צעדים בפתיחת עסק – התנהלות מול רשויות

עסק חדש צריך להרשם בביטוח הלאומי ובמס ההכנסה ומיד לאחר מכן הוא מחוייב בדיווח שנתי מדוייק על כל הכנסותיו, עליהן ישלם מס מדורג על פי היקפן. כמעט כל הוצאה, לעומת זאת, מציוד משרדי ועד דלק והוצאות רכב, ניתן יהיה לרשום כהוצאה מוכרת, כדי להפחית את שיעור המס השנתי. במקביל, יש להרשם גם כעוסק מורשה במע"מ, להוציא חשבוניות ולשלם מע"מ על כל הוצאה. עסקים להם נכסים בבעלותם, גם כן צריכים לרשום אותם כמורשים לעסק. ישנן רשויות נוספות שעשויות, במקרים מסוימים, להכנס לתמונה, למשל המשרד להגנת הסביבה במידה ופעילות העסק יכולה לסכן את הסביבה או משרד הבריאות אם העסק משווק מזון לדוגמא.

גיוס משאבים

רוב העסקים ידרשו הון התחלתי שיאפשר את פעילותם להשכרת מבנה, רכישת חומרי גלם וכדומה. את הכספים ניתן להלוות מהבנקים או ממשקיעים פרטיים. הבנקים יעניקו לרוב הלוואה בשיעור של 70 אחוז מצרכי העסק וידרשו ערובות להחזר החוב, בפריסה שתקבע מולם. בנוסף, ישנן קרנות תמיכה בעסקים קטנים ובינוניים מטעם המדינה או גופים פרטיים. הקרן לסיוע לעסקים קטנים מעניקה הלוואות בהיקף של בין 100 ל – 750 אלף שקלים בתנאי החזר נוחים, לעסקים שנמצאו מתאימים.