טכנולוגיות ושיטות ייצור של חלקים מכאניים במוצרים חדשים, דגמים, אבות-טיפוס

פיתוח וייצור מוצרים המצאות פטנטים ואבות טיפוס

חלקים מכאניים מהווים חלק בלתי נפרד ממערכות שונות שלמות ומורכבות. אילו יכולים להיות רכיבי מנוע של רכבים, חלקי מערכות של תמסורות שונות המייצרות ומעבירות תנועה (גלגלי שיניים הפועלים במכונות שונות), ועוד. ישנם גם חלקים מכאניים שנועדו להשתלב במערכות אלקטרו מכאניות , כלומר מערכות המשלבות טכנולוגיה ותהליכים מכאניים אשר פועלים או נשלטים באמצעות תהליך חשמלי.

אנו ריכזנו עבורכם במאמר זה, מספר דוגמאות של טכנולוגיות המשמשות לייצור חלקים מכאניים:

עיבוד שבבי: העיבוד השבבי כשלעצמו, מהווה כותרת רחבת היקף- המתייחסת לתהליכים מגוונים; המתרחשים במטרה לבצע הסרה של פיסות חומר מחומר גלם קיים. לרוב כשמדברים על תהליכי עיבוד שבבי, מתכוונים לעיבוד חומרי גלם של מתכות שונות. על תהליכי העיבוד השבבי הקיימים, נמנות שיטות כגון: חריטות , כרסום ניסור וקידוח ועוד. ניתן להשתמש כיום בטכנולוגיות עיבוד שבבי שונות בכדי לעבוד על חומרי גלם כמו פלסטיק, קרמיקה, עץ ונוספים. באמצעות תהליכים  של עיבוד שבבי, ניתן ליצור רכיבים וחלקים שונים הנדרשים לטובת פיתוח וייצור של מכונות ומנגנונים מכאניים מורכבים.

טיפול תרמי: טיפולים תרמיים מייצרים השפעה על תכונות מכאניות ופיזיקאליות של מתכות וסגסוגות מתכת; וזאת, באמצעות חימומן לטמפרטורה מתוכננת מראש ולאחר מכן על ידי קירורן בטמפרטורת החדר. הטיפול התרמי אומנם לא נחשב כטכנולוגיית ייצור, אך הוא תהליך נדרש בהכרח - בתהליכי עיבוד שבבי שונים המשמשים בייצור חלקים מכאניים. היכולת לקבל תכונות מכאניות משופרות ברכיב כזה או אחר; אשר נוצרו בתהליכי עיבוד שבבי בעת , תלויה בביצוע עיבוד תרמי מתאים.

הדפסה תלת-ממדית: טכנולוגיית ההדפסה התלת-ממדית הפכה להיות חלק אינטגרלי מתהליכי ייצור של רכיבים ומוצרים שונים. הכוונה היא ליכולתן של מדפסות תלת-ממדיות לייצר אבי-טיפוס של אותם רכיבים ומוצרים בכדי לבחון אותם בנקודות מפתח חשובות שבהמשך תסייענה בתהליך הייצור (חוזק חומרי, עמידות לחום, גמישות\קשיחות ועוד). בהקשר זה; ניתן להתייחס למשל לייצור מודלים מודפסים של רכיבים מכאניים שונים (כמו גלגלי שיניים, קפיצים), מודלים אשר ישמשו בהמשך לאופטימיזציה בתהליך הכולל של התכנון, הפיתוח והייצור של הרכיבים או המכלולים המכאניים בשלמותם.

יציקת חול: חלקים מכאניים העשויים ממתכות, כגון אלומינים, חומרים פלסטיים או חומרים נוזליים מתייבשים (כגון בטון, גבס, חרס) ניתן לייצר באמצעות יציקות לתבניות. ייצור באמצעות תבניות חול הוא שיטת ייצור עתיקת ימים. בהכנת תבנית ליציקת חול לוקחים בחשבון פרמטרים רבים וביניהם: חומר יציקה, משקל משוער של החלק, קירור החלק לאחר היציקה, שחרור החלק מהתבנית, סדרת ייצור, עיבוד לאחר הייצור וכד'.