קיים הבדל משמעותי בין שיטות ייצור המתאימות לדגמים לבין טכנולוגיות לייצור המוני

תכנון ופיתוח ובסופו של התהליך, ייצורו של מוצר חדש - מתבצע באמצעות השימוש הנעשה בטכנולוגיות ייצור שונות. תחילה, משתמשים בשיטות ייצור ליצירתם של אבות-טיפוס (דגמים\מודלים ראשוניים) למוצר מסוים ואחר כך, משתמשים בשיטות ייצור נוספות בכדי לייצר מוצרים בייצור המוני, כלומר תעשייתי.

שתי דוגמאות לטכנולוגיות ייצור מודלים (אבות-טיפוס):

הדפסה תלת-ממדית: טכנולוגיית ההדפסה התלת-ממדית היא טכנולוגיה שנעשה בה שימוש רב לצורך יצירתם של אבי-טיפוס בתלת-ממד (התהליך מתבצע באמצעות הדפסתם של מודלים היישר מתוך קובץ המיוצר בתוכנת מחשב ייעודית) המודלים מיוצרים בשיטה של שכבה אחר שכבה- עד להיווצרותו של מודל שלם.

שיטות ייצור CNC: זו היא כותרת גדולה לטכנולוגיות שונות של ייצור, אשר בהן נעשה שימוש במכונות שונות הנשלטות בצורה אוטומאטית - מבוקרת ומתוכנתת מראש. אותן מכונות מקבלות הוראות ייצור שונות מ-בקרים ממוחשבים באמצעות שפת קלט ייחודית (G-Code) שמכתיבה את סדר פעולתם. מכאן, CNC פירושו: Computer Numerical Control (הכוונה היא לתכנון וייצור באמצעות מחשב, או בקיצור תיב"מ). מכונות הפועלות בשיטות ייצור CNC משמשות רבות כשיטות ייצור של אבות טיפוס ודגמים ראשוניים. כמו כן, במקרים מסויימים משתצשים בטכנולוגיית עיבוד שבבי (CNC) גם במטרות ייצור המוני של מוצרים.

דוגמאות למכונות CNC שונות: מכונת חיתוך בלייזר, מכונת כרסומת (מבצעת הסרת חומר באמצעות סכין חיתוך), מכונות חיתוך בפלזמה ועוד.

מטרת יצירתם של אבות-טיפוס היא לבדוק תכונות שונות במוצר בכדי להניע ולקדם בהמשך את ייצורו ההמוני. משום כך, יצירת מודלים ראשוניים של מוצרים היא נקודת מפתח מרכזית ובלתי נפרדת מתהליך הייצור. כשיגיע השלב; בו יתחיל תהליך הייצור ההמוני של מוצר מסוים - ההתבססות תהיה על בדיקות שונות (כגון היתכנות טכנולוגית, בחינת תכונות חומר, שימושיות ועוד) שנעשו קודם לכן על האב-טיפוס של אותו מוצר.

בתהליכי ייצור המוניים - קיימות מסגרות שונות ותפקידים שונים המוגדרים בהן - עבור כל נדבך בתהליך- כוח האדם והמכשור הקיים. בכדי להניע ולבצע את תהליך הייצור ההמוני של מוצר מסוים בצורה תקינה ויעילה - יש להתייחס ולהשקיע חשיבה מעמיקה ורבה בכל הנוגע לשלבי התכנון והפיתוח לרבות בחינת מפעלי פיתוח רלוונטיים.