טכנולוגיות ושיטות ייצור של דגמים ראשוניים - אבות-טיפוס

פיתוח מוצרים חדשים הוא תהליך מורכב המצריך תכנון הנדסי קפדני. ייצור מוצרים  מתאפשר באמצעות השימוש בשיטות ייצור מגוונות. שיטות הייצור הנפוצות ביותר הקיימות כיום הן: כרסום, חריטה, עיבוד שבבי (CNC), הזרקת פלסטיק, הזרקת אלומיניום, Blow Molding (ניפוח בתבנית), כיפוף פח, שיחול (אקסטרוזיה), הדפסה תלת ממדית ושיטות ייצור נוספות.

תהליך פיתוח מוצרים חדשים עשוי לאגד לתוכו מספר שיטות ייצור שונות המשמשות בעבור יצירתם של חלקים ורכיבים שונים במוצר אחד. יחד עם זה, בכדי שמוצר מוגמר ייענה בצורה מיטבית על דרישות ייצור מחמירות - כדאי לבחור ולהשתמש מבין שיטות הייצור השונות - בזו שתתאים בצורה אופטימאלית עבור ייצור רכיב \ חלק כזה או אחר במוצר.

 ייצור מוצרים הוא תהליך המתאפיין בחמישה שלבים מרכזיים:

  • מחקר שוק ואפיון: לאחר גיבוש רעיון כללי למוצר כלשהו , יש לבחון ולהכיר לעומק את השוק והמתחרים: היתרונות והחסרונות, קהל היעד, ביצוע הערכה משוערת של גובה עלויות הייצור ובנוסף - יש לגבש מספר דרכים בהן ניתן יהיה (במידת הצורך) לגייס כספים ממשקיעים פוטנציאליים לטובת פיתוח המוצר החדש.

  • שלב הקונספט (הרעיון): זהו שלב בו רצוי לשאוף לייצור דגמים ראשוניים (אבות-טיפוס). בדרך כלל מפתחים כמה קונספטים שונים לאותו מוצר (רעיונות פיתוח השונים זה מזה בחומרי הגלם, בהנדסת האנוש והעיצוב, במנגנונים פנימיים במוצר וכו').

  • ייצור אב-טיפוס: בשלב זה, דואגים לייצור אב-טיפוס (דגם ראשוני) של המוצר. במקרים מסוימים, מומלץ אף לדאוג לייצור מספר דגמים ראשוניים אפשריים. אב-טיפוס אינו מוכרח לכלול בהרכבו את כלל הרכיבים והחלקים של המוצר הסופי, אך הוא כן צריך לספק המחשה של ההיבטים השונים בו כמו המראה, התחושה, המנגנון שמפעיל אותו, אופי פעולתו וכיוצא בכך.

  • הייצור: זהו למעשה שלב המעבר מאב-טיפוס ראשוני לייצור מוצרים בפועל. טרם יישום תהליך הייצור בפועל, יש לדאוג להכין תיק ייצור מושלם הכולל: שרטוטים דו ממדיים ותלת ממדיים של המוצר, פירוט כל החלקים והרכיבים של המוצר ופירוט סדר תהליך הייצור בפס הייצור.

  • הפצה ושיווק: לאחר ייצור מוצרים סדרתי בפועל, מערך השיווק נכנס לפעולה. בשלב זה מתגבשים תהליכי מכירה והפצה בכדי להפוך את המוצר לזמין עבור המשתמשים \ הצרכנים הסופיים.