טכנולוגיות ושיטות ייצור - דוגמאות של הזרקה דו-קומפוננטית

הזרקה דו-קומפוננטית (באנגלית Multi component injection molding), היא אחת שיטות של ייצור בה מתבצעת הזרקתם של שני חומרים בתבניות ייצור ייעודיות (זאת בניגוד להצבת חומר אחד כשכבה המתווספת לזו של חומר אחר).

בשיטת ייצור של הזרקה דו-קומפוננטית נעשה שימוש, כאשר מבקשים לייצר מוצר המשלב בתוכו חומרים שונים (כדוגמת מברשות שיניים בעלות גוף העשוי מידיות גומי המשלב גם חומר פלסטיק, וגם למשל, ידיות של ארגזי כלים). במרכז תהליך הייצור של מוצרים חדשים באמצעות הזרקה דו-קומפוננטית, נעשה שימוש במכונה ייחודית - בעלת שני ראשים של הזרקה. בכול אחד מן הראשים מצוי חומר שונה המוזרקים כפי שצוין לעיל, באופן עוקב או בו-זמנית אל תוך תבניות ייצור ייעודיות.

אחד היתרונות הבולטים יותר בשיטת הייצור של ההזרקה הדו-קומפוננטית היא האפשרות לייצר מבנה סינגולארי (יחיד) המורכב משני חומרים (לעיתים אף יותר), אשר ניתן לשלב בו צבעים מרובים- ישירות בתהליך הייצור. כמו כן, יכולת ייצור של מוצרים חדשים המשלבים חומרים שונים בתהליך הייצור - מאפשרת את שילובם של תכונות חומריות כגון קשיחות, גמישות, עמידה בחום וכו'.

שתי דוגמאות לשיטות ייצור דו-קומפוננטי נפוצות הן Two Shot Molding ושיטת ה-co-injection:

בשיטת ה-Two shot molding יש מספר וריאציות אפשרות של תהליכי ייצור. בין היתר, ישנה שיטה של שימוש בלוחות מסתובבים, ליבה הניתנת לתזוזה ויציקת שכבה חדשה של חומר סביב חומר קיים שכבר נוצר (over molding). בשני האפשרויות הראשונות, יש צורך ביחידת הזרקה משנית ושתי מערכות הרצה. האפשרות השלישית של יציקת שכבה של חומר סביב חומר קיים (over molding) מצריכה שימוש בשתי תבניות ייצור ייעודיות - כאשר כל אחת משמשת עבור כל חומר בנפרד. יחד עם זה, ניתן לבצע את תהליך ה- over molding באמצעות תבנית ייצור אחת, שתי מערכות הרצה ויחידת איסוף ושימוע רכיבים- שיכול להתבצע באופן ידני או אוטומטי.

שיטת ה-co-injection מסוגלת לייצר רכיבי פלסטיק העשויות ממספר שכבות. תחילה, מוזרק חומר פולימרי יסודי אל תוך תבנית ייצור ייעודית, ואחר כך מתווסף ומוזרק אליה גם חומר ליבה הרלוונטי לתהליך. בתהליך הייצור עצמו, החומר הפולימרי עוטף את חומר הליבה וכך מתקבל ונוצר רכיב פלסטיק  עשוי שכבות, בעל תכונות חומר נדרשות- כגון חוזק, גמישות וכו'.