אסטרטגיית יציאה - מימוש רעיון והפיכת הפטנט לרווח ממשי

למרות שהמיתון הכלכלי עוד לא נגמר וההתאוששות נותרה שנויה במחלוקת, שווקים פיננסיים רבים עדיין בוחרים לעסוק במה שנקרא "אסטרטגיית יציאה". המונח הנ"ל הוא מעין שם קוד המצביע על הפחתת פעולות כלכליות חריגות כגון: חילוץ בנקים, גירעונות, הפחתת שיעורי ריבית ועוד, שננקטו בעת המשבר הכלכלי על ידי ממשלות ובנקים מרכזיים, בהשראתו של קיינס, הכלכלן הבריטי הידוע.

אבל בעולם הסטראטאפים, המונח "אסטרטגיית יציאה" מתייחס לאסטרטגיה של היזם למכירת הפטנט או החברה לגוף בעל אינטרס, והפקת רווח כלכלי ממכירת העסק. ה"יציאה" היא בעצם האקטיז לו שואפים יזמים רבים.

:רגע של היסטוריה וכלכלה

המושג אסטרטגיית יציאה בהקשר של יציאה ממשבר אם נשווה את החיפזון שקיים כיום לגבי גיבוש "אסטרטגיית יציאה" לאותה מדיניות הפסיבית שהייתה נהוגה כמה שנים טרם פרוץ המשבר, בהן הרשויות לא נקטו בשום מדיניות מונעת או מתקנת גם בזמן שסממני הבועה היו גלויים לעין, נקל לראות בחיפזון זה דבר מה חריג ומוזר. המודל הקלאסי של קיינס לא עסק אף פעם ב"אסטרטגיית יציאה". הצעות קיינס באופן גורף וחד משמעי היו בבחינת אקטיביזם פסיבי, כלומר מדיניות החותרת למעורבות ציבורית רק מתי שאין בכוחו של המגזר הפרטי לשמר את הצמיחה והתעסוקה המלאה. 

ה"קיינסיאניזם" מתייחס למדיניות תגובתית כאשר יעדה המרכזי נעוץ בתמיכה בכלכלה. לפי המודל כניסתו של המגזר הציבורי לתמונה במטרה להרחיב את הביקוש והפעילות הכלכלית, איננה אמורה להיות זמנית בלבד אלא המגזר הציבורי אמור להישאר בסביבה לטווח ארוך במיוחד או לכל הפחות עד לנקודה בה ניתן יהיה להוכיח את היתכנותו העתידית של הלם חיובי כלשהו לסייע למגזר הפרטי להוביל שוב את הכלכלה. עד כאן שום אזכור ל"יציאה" או ל"אסטרטגיה", בסך הכול מדובר במעורבות של הממשלה בכלכלה, היינו יותר מסים.

ניתן לומר שלמעשה תיאור זה מסכם בקצרה את התנהלותה של הכלכלה המערבית במהלך ארבעים השנים החל מהעשור של שנות השלושים. 

לענייננו:

אסטרטגיית היציאה בהקשר של יזמים היא בדרךכלל התוכנית האסטרטגית למכירת החברה לחברה אחרת. לעיתים מדובר על מכירת הפטנט והקניין הרוחני או אפילו מכירה של צוות, מה שנקרא talent acquisition. כיזם, בדרךכלל תתתקל בשאלה על אסטרטגיית היציאה כבר בפגישות הראשונות עם קרנות הון הסיכון או המשקיע. משקיעים אשר אינם פעילים בחברה, בדר"כ לא יזכו לתמורה כספית על השקעתם עד לאקזיט, ולכן יש להם אינטרס ברור לכוון את החברה לכיוון של מימוש הקניין ומכירה תמורת סכום וליואציה גבוה יותר מהשווי בו הם עצמם נכנסו לחברה.
כיזם, מומלץ לך אומנם לחשוב על האסטרטגיה כבר בשלב ראשוני - דבר אשר יעזור לך לבצע החלטות אסטרטגיות במהלך חיי החברה, אבל מומלץ גם לבחון מהוא האינטרס שלך כמנהל ובעל מניות עיקרי. האם נכון יותר עבורך ועבור החברה שלך לחפש את המכירה המהירה, או אולי עדיף להמתין ולהגדיל את החברה לאורך שנים? כיזם פעילף הרווח האישי שלך יכול להגיע מכמה מקורות מלבד האקזיט - משכורות, דיוידנדים וכו.
מומלץ תמיד להתחבר למשקיעים אשר מבינים את התוכנית האסטרטגית שלך והינם מתואמים מבחינת ציפיות ליזם. ציפיות שונות ואיננטרסים מנוגדים עלולים לגרום לקונפליקטים בהמשך הדרך ולכן כדאי מאוד לדבר על אסטרטגיית היציאה כבר בשיחות הראשונות עם המשקיעים, מתוך הבנה שהעסקה צריכה להיבנות על בסיס של תיאום ציפיות ואינטרס משותף בהצלחת המיזם.