כמה מילים על הבדלי התרבות העסקית בין מזרח למערב

כשחושבים על עשיית עסקים באופן אקסקלוסיבי בארצות הברית למשל, יכול להיות קל מאד לחשוב כי ההתנהלות העיסקית שמקובלת בארצות הברית היא הדרך המקובלת עבור כולם. אך תרבויות שונות מתבססות על ערכים שונים, ומה שיכול להיחשב כמנומס בארצות הברית עלול להיות לא מקובל בסין לדוגמא.

מתוך הבנת ההבדלים בין שני התרבויות - של המזרח הרחוק הסינית וזו המערבית של ארצות הברית תוך הסתגלות לכל אחת מהן, ניתן להשיג את אמונם של אנשים בשווקים זרים ולהביא להרחבת העסקים והרווחיות מהן.

על ציר הבדלי התרבות העסקית בין מזרח ומערב בהשוואה בין סין לארצות הברית למשל, ניתן למנות את הנושאים הבאים:

חשיבותם של מערכות יחסים: אנשי עסקים סינים מעוניינים לפתח מערכות יחסים בריאות עם גורמים אשר הם מוכרים להם או קונים מהם. אנשי עסקים אמריקנים אומנם לא מתנגדים לפיתוח מערכות יחסים אך הערך של הסחר הוא ראשון בסולם העדיפויות שלהם.

באופן כללי, אנשי העסקים הסינים רואים במערכות יחסים יותר חשיבות ממקבילם האמריקנים.

מסיבה זו, הסינים גם מעדיפים יותר פגישות עסקים של פנים מול פנים.

סגנון תקשורתי: אנשי עסקים בארצות הברית הם יותר קשוחים או דומיננטיים. בניגוד לכך, בסין מעריכים יותר סגנון פחות נוקשה ואסרטיבי. אנשי עסקים סינים יעדיפו לדון על חוזה לעומק, לדבר על הסיכונים והפוטנציאל הרווחי ממנו ולהתייעץ עם גורם שלישי מאשר להתנהל במשא ומתן קשוח ולא גמיש.

האסרטיביות המאפיינת את איש העסקים האמריקאי יכולה להיתפס בעיניו של עמיתו הסיני כחוסר מקצועיות.

המשמעות היא שאנשי עסקים מערביים הזוכים לחתום חוזה מול אנשי עסקים מן המזרח הרחוק לאו דווקא יכולים להסתמך נטו על החוזה שייגבה את ההסכם העסקי ביניהם - אלא חשוב שייקחו בחשבון כי מה שבאמת ישפיע תהיה מערכת היחסים החברתית העתידית שלהם.

לנו, בחברת "גיזמו הנדסה" העוסקת בתחום פיתוח וייצור מוצרים - קיים ידע נרחב המתבסס על קשרים ענפים בעולם העסקי הגלובאלי בדגש על זה של המזרח הרחוק וביכולתנו לתרום בכך ליזמים וחברות עסקיות לדעת כיצד לנווט בעולם התרבות העסקית.