חיפוש פטנטים על ידי חברות חיפוש - כללי זהירות בעבודה עם חברות חיפוש פטנטים

חיפוש פטנטים על ידי חברות חיפוש - זהירות!

חברות חיפוש פטנטים .

בשנים האחרונות חברות רבות יוצאות לשוק עם הצעות מפתות עבור יזמים, ממציאים וחברות פיתוח והנדסה. סוג אחד של חברות המתמקדות בנתח השוק הזה, הן "חברות חיפוש פטנטים".

חברות חיפוש פטנטים מציעות לכם דבר מאוד פשוט: אתם "תספרו לנו" על הרעיון שלכם עוד לפני שביצעתם תכן ראשוני פיתוח או רישום פטנט , אנחנו נסרוק את מאגרי הפטנטים ברשת האינטרנט ונגיד לכם אם מצאנו פטנטים דומים אחרים אשר עשויים למנוע מרשם הפטנטים מלקבל את המצאתכם.

חיפוש פטנטים מסוג כזה, יעלה לכם בדרך כלל בין כמה מאות שקלים, עד אלפי שקלים בודדים. החיפוש לוקח לחברת חיפוש הפטנטים כשעתיים, וכולל קריאה של כמה עשרות עמודי טקסט מתוך מנועי חיפוש הפטנטים של גוגל או מאגרי פטנטים נוספים. לאחר התשלום, אתם תקבלו הודעת מייל המכילה רשימת פטנטים "דומים" שנמצאו בחיפוש.


למה כן צריך חיפוש פטנטים ?

חיפוש פטנטים יכול לחשוף בפניכם המצאות נוספות שנרשמו בעבר, אשר עשויות לפגוע בסיכויים שלכם לקבל פטנט על המצאתכם. במקרה כזה, יכול להיות שתבחרו שלא להתחיל בתהליך הפיתוח והרישום של הפטנט. כלומר, חברת חיפוש הפטנטים תגרום לכם להימנע מלהתחיל בעבודת הפיתוח והרישום ע"י חשיפה של מכשולים עתידיים. 

מבחינה עקרונית, אכן כדאי לדעת מי הם השחקנים בשוק ומה מצב הקניין הרוחני בתחום, ולכן מדובר על שירות נחוץ.

אז ממה צריך להיזהר?

פשוט מאוד. חיפוש פטנטים שנעשה עלידי "חברות חיפוש פטנטים" באינטרנט אינו דומה לחיפוש שנעשה עלידי משרד עורכי פטנטים או מידען פטנטים מומחה. בתחום הפטנטים לא מדובר אף פעם על "מציאת פטנט דומה" או "אי מציאת פטנט דומה", שכן ישנן דקויות משפטיות והנדסיות אשר עשויות להשפיע על ההגדרה היבשה של "דמיון" או "שוני", ויש חשיבות גבוהה למיומנות של האדם אשר מבצע את עבודת החיפוש.

ישנם מצבים רבים, בהם חברת חיפוש פטנטים החליטה ש"מצאה" פטנט דומה (וברוב הגדול של המקרים, החברה אכן מצהירה שמצאה פטנטים דומים), אך במציאות, ישנם פרטים רבים בהמצאה שלך, אשר אינם מוגנים כלל בפטנטים ה"דומים" שנמצאו על ידי חברת החיפוש.

כלומר, לא מדובר פה על תשובה של "כן" או "לא".. "מצאתי" או "לא מצאתי".. חיפוש פטנטים חייב להיעשות על ידי האנשים העוסקים בעבודת הפיתוח האמיתית, בעריכת בקשת הפטנט או בפיתוח ההנדסי של המוצר, בשביל להבין את הדקויות ואת הפרטים השונים ברעיון של היזם.

בנוסף, יכול מאוד להיות שקיימים פטנטים או פרסומים קודמים, אשר לא נתגלו בחיפוש על ידי "חברת החיפוש" בגלל שלא הכילו מילות חיפוש זהות, תרמינולוגיה דומה או שרטוטים דומים מספיק, אך במבט קרוב יותר, ההגנה המשפטית שהתקבלה במסגרת הפטנט עשויה בכל זאת להפריע לך לרשום את הפטנט שלך.

לדוגמא. יש לך רעיון למוצר חדש - מדף שאינו דורש מסמרים או ברגים לצורך חיבורו לקיר. בוצע חיפוש פטנטים על ידי חברת חיפוש פטנטים עבור מוצר זה, לפי מילות חיפוש מתאימות. בחיפוש לא נמצאו פטנטים המתארים מדפים אשר מסוגלים להתחבר לקיר ללא ברגים ומסמרים. עם זאת, חברת חיפוש הפטנטים לא מצאה פטנט המתאר לוח שנה גדול, אשר עושה שימוש בדבק דו צדדי לצורך הדבקתו לקיר. לרוע המזל, גם אתה תיכננת להשתמש בדבק דו צדדי לצורך קיבוע המדף לקיר.

במקרה המתואר, חיפוש מעמיק שמבוסס על "תביעות" והתיאור הטכני של הפטנט, היה עשוי למצוא פרסומים קודמים אשר לא התגלו על ידי חברת חיפוש פטנטים, אשר ביצעה חיפוש לפי מילות חיפוש וביטויים "קשורים".

חיפוש פטנטים יכול גם לפגוע?

אם החיפוש נעשה בצורה לא זהירה, התשובה היא כן!

עם רישום הפטנט (או בשלב מאוחר יותר כאשר קיימת מחלוקת משפטית לגבי הפטנט), אתה מחוייב לספק את כל החומר שברשותך לגבי הפטנט, כולל דוחות של חיפוש פטנטים. במקרים רבים, סכסוכים עיסקיים על מוצרים כאלה ואחרים מגיעים לבתי המשפט. במקרה כזה, הצד השני (בין אם הם תובעים אותך, או נתבעים על ידי החברה שלך) עשויים לקבל את דוחות החיפוש מחברת חיפוש הפטנטים אשר ביצעה את החיפוש הראשוני עבורך. חברות חיפוש פטנטים עשויות למכור את המידע הזה, ולעשות בו שימוש בשביל לערער את המעמד החוקי של הפטנט שלך, או לפגוע בהיקף ההגנה שתוכל לקבל במדינות שונות.

במילים אחרות, חשיפה של הרעיון שלך בשלב כלכך מוקדם, ל"חברת חיפוש פטנטים" אותה אתה לא מכיר, ועליה אתה לא בהכרח סומך, יכולה להיות טעות אסטרטגית אשר תעלה לך ביוקר בהמשך הדרך, כאשר הרעיון שלך יתפתח לכדי חברה רווחית וכל מידע שחשפת בתחילת הדרך יוכל לשמש את המתחרים שלך לצורך ערעור מעמד הפטנט שלך בבתי המשפט.

אז מי כן יכול לבצע חיפוש פטנטים בצורה הטובה ביותר?

1. אתה!

מנהל הפרויקט או היזם, הוא שמכיר את המוצר בצורה הטובה ביותר, ולכן ידע מה בדיוק לחפש במנועי חיפוש הפטנטים. זכור כי יש לך את אותם כלים שקיימים אצל כל חברת חיפוש פטנטים כזו או אחרת, כמו לדוגמא מנוע חיפוש הפטנטים של גוגל.

2. עורך הפטנטים שלך!

משרד עורכי הפטנטים אשר ילווה אותך בזמן עריכת הפטנט, יכול לתת את המענה המקצועי ביותר לבדיקת הדקויות המשפטיות של הפרסומים שימצאו בזמן חיפוש פטנטים במאגרים שונים. עורך פטנטים יודע להפריד בין פטנטים "מאיימים" לבין פטנטים שאינם מאיימים על סיכויי קבלת הפטנט שלך. גם בעבודה מול משרד עורכי הפטנטים, מומלץ מאוד לוודא שהחיפוש נעשה ע"י מקצוענים בתוך אותו המשרד. משרדים קטנים לפעמים מעדיפים להשתמש בשירותים של קבלני משנה חיצוניים, ובכך לחסוך עלויות תפעוליות על חשבונך. משרד רציני ילווה אותך באופן אישי בכל הקשור לחיפוש הפטנטים, ולא ישתמש בשירותים של "חברות חיפוש" חיצוניות.

3. חברות הפיתוח וההנדסה!

כאשר מדובר על פטנטים הכוללים מידה זו או אחרת של הנדסה וטכנולוגיה, האנשים שמכירים את דקויות ההמצאה בצורה הטובה ביותר, הם המהנדסים אשר עובדים על פיתוח המוצר . רק המהנדסים יוכלו להפריד בין עיקר לתפל במבנה המוצר ובצורת תיפקודו, ולחשוב על שינויים אפשריים לצורת הפעולה של המוצר, במידה וימצאו פטנטים דומים בזמן חיפוש פטנטים במאגרים.

בדר"כ חברות ההנדסה לא יתנו שירות סריקה מלא, ובטח שלא יחליפו את עבודתם המקצועית של משרד עורכי פטנטים או מידען/מידענית מומחים. אם זאת, המהנדסים יוכלו לתת את דעתם המקצועית על הדמיון או השוני בין הטכנולוגיה שלך, לבין פטנטים רשומים דומים שנמצאו במאגרים.

אנחנו בחברת ההנדסה גיזמו-מייקר, לא עוסקים כלל בכל הקשור לקניין רוחני, אך בחלק גדול מהפיתוחים בהם אנו מעורבים, אנו מתנדבים ברצון ועוזרים ללקוח לנתח בצורה מקצועית את דוחות החיפוש של מידען הפטנטים.

4. מידען פטנטים או מידענית פטנטים!

מידענות פטנטים הוא תחום אקדמאי שלם בפני עצמו. 

בין אם תבחר לעבוד מול משרד עורכי פטנטים ובין אם תעבוד מול מחפש עצמאי, סביר להניח כי האדם שיבצע את עבודת החיפוש עבורך יהיה מידען או מידענית מומחים ובעלי ניסיון בתחום.

אנו תמיד ממליצים לעבוד עם מידענים באופן צמוד, ולבחור אדם איתו אפשר להיפגש (ולא חברה אנונימית עם טופס התקשרות באינטרנט).



למידע נוסף והפנייה לאנשי מקצוע ומשרדים מצויינים, ניתן ליצור קשר בדף הבית.