טכנולוגיות ייצור אב-טיפוס בהדפסה תלת-מימדית

טכנולוגיות ושיטות ייצור של אב-טיפוס בהדפסה תלת-מימדית

הדפסה תלת-ממדית היא טכנולוגיית ייצור ייחודית אשר התפתחה בסביבות אמצע שנות השמונים. בסיס יכולתה של ההדפסה התלת ממדית- הוא הדפסת גופים תלת-ממדיים שלמים באמצעות מדפסת ייעודית לכך. מאז המצאת המדפסת התלת-ממדית הראשונה, עברה טכנולוגיית הייצור פורצת הדרך כברת דרך משמעותית. כיום נעשה שימוש נפוץ ונרחב בטכנולוגיית ההדפסה התלת-ממדית, בייצור מוצרים כגון כלי עבודה שונים (מברגות, פטישים ומקדחות) והיא משמשת אף כשיטת ייצור מקובלת לייצורם של חלקי רכב שונים.

תהליכי ייצור של מוצרים שונים, מתאפיינים בשיטות ייצור מגוונות. אולם, אחד הדברים המשותפים בבסיסו של כל תהליך של ייצור מוצרים חדשים הוא זה של יצירת אב-טיפוס (דגם ראשוני). ייצור דגמים ראשוניים הוא אחד מתוך חמשת השלבים המרכזיים בתהליך ייצור של כל מוצר (אפיון וחקר שוק, פיתוח קונספט, יצירת דגם ראשוני, ייצור בפועל, שיווק והפצה). דגמים ראשוניים של מוצר הנמצא בתהליך הפיתוח - מספקים תובנות הנדסיות חשובות במיוחד. בזכות האב-טיפוס, ניתן לבחון את אופיו של מוצר מבחינת צורה, אחיזה, משקל, תפקוד ועוד. ככל שהאב-טיפוס המיוצר בעבור מוצר מסוים יהיה איכותי ומדויק יותר - כך ניתן יהיה להפיק ממנו תובנות שתסייענה בהמשך, בתהליך הייצור עצמו.

האתגר המשמעותי ביותר העומד בפני צוות מהנדסים - העובד על פיתוח מוצרים חדשים, הוא ללא ספק תכנון המוצר. ככל שתכנון מוצרים חדשים יהיה מדויק יותר, כך המוצר המוגמר שיתקבל יהיה איכותי יותר בצורה משמעותית. לנקודה זו מתקשרת העובדה, כי טכנולוגיית הייצור של ההדפסה התלת-ממדית משמשת כיום רבות בייצור דגמים ראשוניים (אבות-טיפוס).

בעבר, לשם יצירת אב-טיפוס של מוצר מסוים - היה נדרש פרק זמן ארוך וממושך של ימים ואף שבועות שלמים. על מנת לייצר דגם ראשוני של מוצר, הייתה נדרשת עבודה סיזיפית של תכנון והכנת שרטוטים רבים. פעמים רבות אף עלה הצורך להיעזר בבעלי מלאכה שונים אשר יסייעו ביצירת אבות-הטיפוס בפועל. טכנולוגיית ההדפסה התלת-ממדית שינתה לגמרי את כללי המשחק, בכול הנוגע ליצירתם של דגמים ראשוניים המסייעים בפיתוח מוצרים חדשים. בזכות היכולת לתכנן באופן ממוחשב את יצירתם של מודלים תלת-ממדיים, תוך שימוש בחומרים איכותיים המסוגלים להמחיש בצורה הכי קרובה למציאות תכונות מוצר רצויות, טכנולוגיית ההדפסה התלת-ממדית מאפשרת כיום תוך מספר שעות לייצר אב-טיפוס שלם בעל תוצאות גימור איכותיות ומדויקות מאי פעם.