טכנולוגיות ושיטות ייצור של מוצרים חדשים בעלי מבנה חלול

רוטציה וניפוח הן טכנולוגיות ייצור המשמשות לייצור מוצרי פלסטיק מיוחדים. רוטציה (Rotational Molding) היא שיטת ייצור המיועדת לייצור רכיבים וחלקים גדולים של פלסטיק עם נפח פנימי רחב. בתהליך הרוטציה מתקיימות שני פעולות יחדיו:

  • פיזור חומר גלם במצב אבקה באופן איטי.
  • חימום והתכת חומר גלם בתנועה דו כיוונית.

שילובן של שני הפעולות הללו מסוגל לייצר חלק חלול שאין בו תפר. בשיטת הייצור ברוטציה משתמשים בתבניות בעלות חלקים חלולים גדולים המעוצבים בצורה הנדסית התואמת דרישות ייצור מסוימות. היתרון הבולט ברוטציה הוא העלות הנמוכה יחסית של תבניות הייצור הייעודיות, וזאת, ביחס לתבניות ייצור אשר נעשה בהן שימוש בתהליכי ייצור אחרים. יחד עם זה, ניתן לבצע שינויי עיצוב בתבנית במהלך תהליך הייצור בצורה קלה באופן יחסי. כמו כן, תבניות הייצור בתהליך הרוטציה לא נדרשות לעמידה בלחצים - מה שחוסך במלאכת תכנונן. לצד זאת, משך זמן הייצור בשיטת הרוטציה הוא ממושך ועלות החומרים הנדרשים לתהליך הייצור היא גבוהה.

טכנולוגיית ייצור של ניפוח תבנית (Blow Molding) הנה אחת מטכנולוגיות הייצור המשמשות עבור ייצור של רכיבים ומוצרי פלסטיק שיש להם נפח פנימי. מוצרים כגון אלו יכולים להיות כדוגמא בקבוקי שתייה מפלסטיק למיניהם ומיכלים. בבסיס תהליך הייצור של ניפוח בתבנית, מתבצעות פעולות שיחול או של חימום צינור העשוי פלסטיק הסגור מצדו האחד, והנצמד אל דופנותיה של תבנית ייצור מצדו האחר. בהמשך, מתבצע הליך של קירור הנעשה באמצעות נוזל או אוויר.

לטכנולוגיית הייצור של ניפוח בתבנית קיימים שלושה סוגים:

הזרקה וניפוח בתבנית (Injection blow molding), שיחול וניפוח בתבנית (Extrusion blow molding) ותהליך של מתיחה וניפוח בתבנית (Stretch blow molding).

תהליך ההזרקה והניפוח בתבנית מיועד ליצירת מוצרים ברמת גימור גבוהה ושיש להם עובי דופן מדויק.

תהליך השיחול והניפוח בתבנית נועד לייצור מוצרים כגון ג'ריקנים גדולים.

תהליך המתיחה והניפוח בתבנית, ראשיתו בחימום חומר פולימרי לרמת טמפרטורה הגבוהה במעט מטמפרטורת המעבר, כאשר אחריו מתבצעת מתיחה וניפוח של החומר הפולימרי וזאת באמצעות צינור ניפוח ייחודי. תהליך זה מזכיר בלון המתנפח וגם נמתח באופן סימולטני (בו-זמני).