טכנולוגיות ושיטות ייצור רכיבים אופטיים למצלמות

עולם הצילום, בדומה לעולמות טכנולוגיים אחרים, עבר מהפכות משמעותיות של פיתוח ושכלול הן ברמת היכולות שהוא מציע כיום והן ברמת התפעול שלו, שהפכה קלה, אינטראקטיביות וידידותית יותר למשתמש. במאמר זה, אנו מתייחסים לפיתוח וייצור של מצלמות.

בתקופתנו המודרנית, תהליכי ייצור תעשייתיים הפכו למהירים ומזעריים יותר ובמקרים מסוימים; אין ביכולתה של העין האנושית לעקוב אחריהם. לשם כך למשל, פותחו מצלמות ייעודיות המלוות תהליכי ייצור של פסי ייצור שונים ומטרתן היא לסייע בפיקוח ובקרה על תהליכים תעשייתיים מהירים המתבצעים באופן אוטומאטי. ברמה הבסיסית יותר; לאור הקדמה הטכנולוגית הדיגיטלית, קיימת ציפייה בלתי פוסקת לפיתוח חדשני ולשיפור באיכויות במצלמות החדשות המיוצרות כיום.

המרכיב המרכזי המאפשר קבלת תמונה איכותית במצלמה - הוא העדשה. תהליך ייצור עדשות למצלמה כולל מספר שלבים מרכזיים: תכנון אופטי, ייצור זכוכיות ייעודיות מיוחדות, ליטוש וציפוי, הרכבה ובדיקה. זה יכול אולי להישמע במידת מה מפתיע- אך גם כיום; במאה ה-21, בכדי להגיע לתוצר איכותי יותר, תהליך ייצורן של עדשות למצלמה נעשה ברובו בצורה ידנית. נוסף על כך, ישנה חשיבות גדולה ובלתי נפרדת מתהליך הייצור של מצלמות (בעיקר בכאלו הנחשבות מקצועיות) לנושא של הנדסת אנוש וחוויית משתמש. ניתן לייחס זאת למשל ברמת הנוחיות באחיזה במצלמה, במשקלה, ביצירת ממשק נוח וידידותי (לדוגמא, שימת דגש על שימוש בתפריטים שונים הקיימים במצלמות המתקדמות של היום, מעבר נוח וקל באמצעות מסך מגע או גלגלת ייעודית לכך ועוד).

הפיתוח אשר באמצעותו ניתן לייצר כיום תמונות הפועלות באופן דיגיטאלי הוא של החיישנים בהן - המורכבים מאוסף של רכיבים אלקטרונים המסוגלים לבצע המרת אור לחשמל. ככל שישנו אור רב יותר, ישנה התהוות גדולה יותר של חשמל. למעשה, כך נוצרים תאים פוטואלקטריים הידועים יותר בתור פיקסלים. ככל שישנם יותר פיקסלים בחיישנים, יוכלו להראות בצילום פרטים רבים יותר בתמונה הסופית ולהתקבל בצורה איכותית הרבה יותר.

גם במצלמות מן המתקדמות והמשוכללות ביותר שניתן למצוא כיום; ישנם חלקים הפועלים בצורה מכאנית. דוגמאות לחלקים אלה הם למשל תריס \ צמצם המצלמה או פעולת הזזתה של עדשת לקביעת גודל הזום (תקריב). להבדיל ממצלמות בעבר, כיום ניתן לבצע שליטה על פעולות מכאניות של המצלמות באמצעות תפעול אוטומאטי.

מצלמות ככלל, נמצאות כיום בכל מקום ומגוון היישומים בהן הוא נרחב: ישנן מצלמות המשמשות לצורכי אבטחה, כאלה המשמשות גופי תקשורת שונים, וכמובן; המצלמות שמלוות את כולנו בכיס, אלה הנמצאות במכשירי הסמארטפון של כולנו. בהקשר הנקודה האחרונה, יצא השנה פיתוח ישראלי של אפליקציה בשם Dride, המאפשרת למצלמות דרך הממוקמות ב-דשבורד להתממשק באופן חכם עם מכשירי סמארטפון. בין היתר, האפליקציה מאפשרת  בלחיצת כפתור בלבד, לייצא סרטון כבן דקה מתוך קטע של דרך מסוימת, אשר מועלה ישירות לענן (מה שיכול לחסוך את הצורך בניתוקה של המצלמה מן הרכב ואת חיבורה למחשב). כמו כן, אפליקציית ה-Dride מאפשרת להפוך את מצלמת הדרך לאביזר מתקדם לבטיחות, וזאת על ידי קבלת התראה למכשיר הסמארטפון- על סטייה מנתיב או קירבה מסוכנת מדי לרכב הנמצא מלפנים.

דוגמא נוספת, לפיתוח משמעותי וחשוב במיוחד היא זו של מצלמה המשמשת בתחום מכשור רפואי. מדובר במצלמה הקטנה ביותר בעולם אשר פותחה בישראל על ידי חברת "מדיגוס" מן היישוב עומר. גודלה של המצלמה הוא 0.99 מילימטר בלבד, והיא נועדה להשתלב במכשור אנדוסקופ זעיר.