מכירת פטנט חדש או קונספט למוצר


כל יזם (וכמעט כל ישראלי..) חולם על הרגע בו ימציא את המצאת המאה, את המוצר שישנה את חיינו ויהיה רעיון ייחודי וחדשני. וכאשר הרגע אכן מגיע, והיזם מקבל את הפטנט המיוחל על המצאתו, עולה הדילמה הבאה: ייצור עצמי לעומת מכירת הפטנט. כלומר, היזם צריך לבחור אם הוא מעוניין למכור את מוצריו ישירות אל קהל היעד שלו דרך חברה שתייצר ותשווק את המוצרים בעצמה, או שמא למכור את הפטנט שלו לחברה אחרת העוסקת בתחום ולהרוויח מתמלוגי העסקה. המסחר בפטנט מאפשר ליזם להרוויח וליהנות מהמצאתו ללא הצורך להגיע עד לשלב הייצור העצמאי.

הפטנט הוא בראש ובראשונה כלי משפטי שמיועד לשמור ולהגן על זכויות הממציא ולאפשר לו ליהנות ולהרוויח מיצירתו. אך עם הזמן, התפתח מסחר ענף ב פטנטים וכיום חברות משקיעות משאבים רבים לסחר בפטנטים. לחברות יש, לרוב, אחת משתי סיבות להתעניין בפטנט של היזם: סיבה טכנולוגית וסיבה פיננסית. עבור חברה המפתחת ומייצרת מוצרים, רכישת הפטנט תאפשר לשלב טכנולוגיה, רעיון או מוצר חדש בהיצע המוצרים של החברה. רכישת הזכויות לשימוש בפטנט מאפשרת לחברה למכור את המוצר או הטכנולוגיה ולהפיק ממנו רווח. פטנטים מהפכניים, חדישים ודינמיים יכולים להפוך למוצרים רווחיים ביותר עבור חברות אלה, ולכן הן עשויות להיות מעוניינות ברכישת הזכויות לשימוש בהמצאה.

עבור חברות המייעדות את הפטנט לייצור ושיווק, חשוב להציג מוצר שעבר תהליך פיתוח טכנולוגי והנדסי, כולל אב טיפוס עובד ו תיק מוצר . אם היזם מפתח את רעיונותיו לכדי מוצר מוגמר, ואף מציג לחברה אב טיפוס עובד הוא למעשה חוסך לחברה תהליך פיתוח טכנולוגי והנדסי. החברה למעשה קונה את הזכויות על מוצר מוגמר, ולכן חשוב ביותר להגיע למעמד מכירת הפטנט כאשר בידי היזם ישנו אב טיפוס עובד ופועל, ותיק מוצר מוכן. במכירת הפטנט לחברה, בניגוד למכירתו אל הלקוח הסופי, ישנו דגש על הפיתוח הטכנולוגי וההנדסי ופחות על מיתוג ו עיצוב המוצר . בתהליך ההכנה של מוצר המיועד לייצור ישנו דגש רב על עיצוב תעשייתי ומיתוג; לעומת זאת במכירת הפטנט לחברה יש לשים דגש על מוכנות טכנולוגית והנדסית. למאמר מורחב בנושא,.

סוג החברות השני שייתכן ויהיה מעוניין ברכישת הפטנט הן חברות העוסקות בסחר בפטנטים. חברות אלה רוכשות את זכויות השימוש בפטנט מהממציא, ולאחר מכן מוכרות אותו ברווח או מאפשרות לחברות אחרות לייצר את המוצר המוגן בפטנט תוך קבלת תמלוגים. כאשר ניגשים למכור פטנט לחברה מסוג זה, יש דגש על חדשנות וייחוד המוצר. תכונות החדשנות, הדינמיות והייחודייות של הפטנט הן כמובן קריטיות בכל פיתוח של מוצר או ב מכירת פטנט ; אך לחברה שמצפה להרוויח ממכירת הפטנט עצמו יש חשיבות גדולה יותר לכך. חברות אלה רוכשות את הפטנטים מהיזם (ולעיתים אפילו דרך מכירות פומביות) מתוך מחשבה שערך הפטנט יעלה במרוצת הזמן ואת הרווח יעשו ממכירתו; או ממכירת זכויות השימוש בו.

לא משנה איזו חברה תהיה מעוניינת בפטנט, על היזם לזכור כי רוכש המוצר- הפטנט במקרה זה- היא למעשה החברה. כלומר אפילו אם ההמצאה היא מהפכנית ושימושית ללקוח הקצה, עליה להיות גם כדאית לחברה הרוכשת ועל היזם להגיע מוכן למכירת הפטנט. יש חשיבות למוכנות ההנדסית- תיק מוצר, הוכחת היתכנות כלכלית וטכנולוגי; כמו כן מיותר לציין שתהליך רישום הפטנט החוקי צריך להיות שלם ומושלם כדי למכור אותו וזכויות הפטנט בידי היזם. אך חשוב לא פחות מכל אלה הוא שיווק נכון והצגת הנתונים הרלוונטים לחברה הרוכשת. איש שיווק מתאים יכול לסייע ליזם להכין את המצגות ואת חומר הפרזנטציה הרלוונטי שעשוי לעניין את החברה הרוכשת. בנוסף איש השיווק יעזור ליזם למצוא אילו חברות עשויות להיות מעוניינות ברכישה, לעזור לו לנסח את הפנייה לחברות אלה וללוות אותו עד לסיום העסקה. אסטרטגיה שיווקית נכונה היא חובה בשוק המודרני, שבו יזמים רבים מנסים למכור לחברות פיתוחים ופטנטים שונים! לכן אנחנו בחברת מקביט נלווה את היזם לאורך תהליך הפיתוח ונייעץ בתהליכי השיווק והמכירה בהתאם למוצר ולצרכי היזם. אנו ממליצים ליצור קשר איתנו על מנת לשמו.