טכנולוגית סריקה תלת-מימדית כחלק מהתליך פיתוח וייצור דגמים

סריקה תלת-ממדית מתבצעת על ידי מכשיר שנקרא סורק תלת-ממדי. הסורק התלת-ממדי אוסף מידע משטחם של אובייקטים - כמו למשל הצורה שלהם, מידותיהם וצבעם. לאחר מכן, ניתן ליצור מודלים תלת-ממדיים דיגיטליים של אותם אובייקטים ובהמשך, לעשות בהם שימושים מגוונים. ישנן לא מעט טכנולוגיות המשולבות בסורקי תלת-ממד שונים. לכל טכנולוגיה כזו ישנן מגבלות, יתרונות וחסרונות ועלויות משתנות. אחת מן המגבלות הללו, היא שלא ניתן לבצע סריקה דיגיטלית של אובייקטים מסוימים. דוגמא לכך היא טכנולוגיות אופטיות שאינן מסוגלות לסרוק אובייקטים בוהקים משום שנוצרת בהם השתקפות.

כפי שצוין, הסריקה התלת-ממדית יכולה לשמש למגוון רחב של יישומים. ניקח לדוגמא את תעשיית הבידור, שמסוגלת להפיק באמצעות טכנולוגיה זו - סרטים ומשחקי וידאו.

תהליך הסריקה התלת-ממדית מהווה גם חלק בתהליך יצירתם של מודלים שונים.  תחילה, מתבצעת סריקה תלת-ממדית של אובייקט ולאחר מכן, כאשר קיים מודל תלת-ממדי או קובץ של האובייקט - מבצעים התאמות ממוחשבות שונות (במידה ונדרשות) לצורך ייצור המודלים בתלת-מימד בטכנולוגיות שונות: כגון, הזרקת פלסטיק, עיבוד שבבי (CNC), הדפסה תלת-מימדית. הדפסה תלת-מימדית היא אחת הטכנולוגיות הפופולריות לייצור דגמים לאחר סריקה תלת-מימדית.

ראוי לציין, כי בשימוש בטכנולוגיה של הדפסה תלת-ממדית, ניתן להגיע לתוצאות מדויקות ואיכותיות במיוחד - המאפשרות לבחון היבטים שונים על גבי מודלים שזה עתה נוצרו: תכונות חומר (קשיחות\גמישות, עמידות לחום, נוחות, שימושיות ועוד).

עוד חשוב להוסיף, כי טכנולוגיית ההדפסה התלת-ממדית תופסת יותר ויותר תאוצה בשנים האחרונות בתעשיות שונות (כגון תכשיטים ואופנה, ייצור חלקי רכבים) וככל שהטכנולוגיה הזו תתפתח, כך גם תגדלנה האפשרויות שבה ניתן יהיה ליישמה.

כיום, טכנולוגיית ההדפסה התלת-ממדית משמשת לייצורם של כלי עבודה שונים כמו מקדחות, פטישים, מברגים ועוד. כמו כן נראה עתיד מבטיח וחשוב - עם יכולתה של מדפסת תלת-ממדית לייצור מודלים אשר נעשה בהם שימוש בעולם הרפואה (בית החולים איכילוב לדוגמא, כבר עושה שימוש בטכנולוגיה זו לצורך הדפסת מודלים תלת-ממדיים של אברי ברך של חולים ושל הגידולים הסרטניים המצויים בהם - בכדי לתכנן מהלך ניתוח אפשרי). דוגמא  נוספת מן התחום- היא היכולת לייצר עזרים רפואיים אורתופדיים כגון בניית איברים תותבים.