פטנטים שפיתחו שכירים במסגרת עבודתם בחברות מסחריות.

לאחרונה נתקלתי בכמה שאלות לגבי פיתוח פטנטים או המצאות במסגרת עבודה כשכיר בחברה מסחרית, או במקביל לעבודה כזו.

ממציאים רבים לא מודעים כלל לעובדה, שחלק ניכר מהקניין הרוחני שלהם בעצם שייך לאדם אחר או לארגון כלשהו. לעיתים יזם מפתח מוצר חדש, ומגלה רק לאחר השקעה רבה, או לאחר מימוש כספי של ההמצאה, כי בעצם יש לו שותפים נוספים שלא היה מודע להם.

אז מה בעצם החוק אומר?

הכללים משתנים בין מדינה למדינה ומתעדכנים כל הזמן, לכן אין להתייחס לכתוב פה כתורה מסיני, ויש להתייעץ עם עורך דין לפני ביצוע פעולה כזו או אחרת.

אבל בגדול, כל המצאה, רעיון או פטנט שאתם ממציאים, ובעצם כל סוג של קניין רוחני זה או אחר הקשורים למקום עבודתכם, שייכים בעצם למעסיק שלכם. הכלל תקף גם במקרים של עבודה עבור מוסד אקדמאי או מוסדות מחקר , וכולל את כל העבודה שבוצעה במקום העבודה, אך גם עבודה וקניין רוחני שנוצר מחוץ למקום העבודה, במידה והוא קשור ישירות לסוג העבודה אותה אצם מבצעים כשכירים.

העקרון מאחורי החוק הוא פשוט. 

מקום העבודה שלכם מעניק לכם גישה לידע, משאבים וחומר מסחרי רגיש. סביר להניח שכל פטנט שתפתחו הקשור ישירות לתחום העבודה שלכם, יהיה מושפע מכל המידע אליו נחשפתם בזמן עבודתכם, ולכן הגיוני שהמעסיק שלכם יהיה שותף לבעלות על הקניין הרוחני.

עכשיו לשאלה המעניינת ביותר, כיצד ניתן להגדיר מהוא פטנט אשר קשור ישירות לתחום העבודה, ומשהו פטנט שאתה חשבת אליו בצורה עצמאית לחלוטין?

קשה מאוד להניח למצוא הגדרה ברורה לעניין, ולהגיע לתשובה חד משמעית, ולכן מקרים רבים מהסוג הזה מגיעים בסופו של דבר לפשרה של חלוקת הבעלות בין הממציא השכיר לבין הגוף המעסיק.

לסיכום, אם אתה עובד כשכיר ומתכוון לפתח פטנטים בתחום שעשוי להיחשב ל"קשור" לסוג העבודה שהינך מבצע במקום העבודה, מומלץ לקבל ייעוץ משפטים לפני השקעת משאבים משמעותיים בפיתוח הפרויקט, ואולי אף להסדיר יחסי שותפות כאלה או אחרים עם המעסיק.


בהצלחה.