שלבים ראשונים בפיתוח פטנטים

שלבים ראשונים בפיתוח פטנטים

כותב מאמר זה יוצא מתוך נקודת הנחה שאין לך (היזם או הממציא) ניסיון קודם בתחום ה פטנטים וההמצאות. 

יזמים ווממציאים, אלה שהצליחו בעבר ואילו שעדיין לא, יסכימו עם רוב דברי, אך גם יחלקו על חלקם.

אני רוצה לתאר בפניכם במאמר זה את השלבים הראשונים, שלדעתי אין לפסוח עליהם בדרך ל  פיתוח מוצר או טכנולוגיה חדשה, המוגנים עלידי פטנט.

כל ממציא בוחר לשים את הדגש על חלק ים אחרים מבין השלבים הללו, ורבים יפצירו בכם לבצע פעולות מסוג אחד, ולהימנע מאחרות. יש לזכור עם זאת, שלבצע פעולות בדרכו של אדם אחר אשר הצליח למכורפטנטים  או ליצרם, ולצפות להגיע לתוצאה דומה, משול לאדם אשר ירה חץ על לוח עץ ורק אחרכך סימן סביבו את המטרה.

לדוגמא, פיתוח מוצר חדש בשלבי עבודה סדורים (תכן ראשוני, תכן פרטני ו בניית אב טיפוס , לפני רישום הפטנט), מגביר לדעתי את הסיכויים להצליח בסוף התהליך. 

יזמים מסויימים הצליחו גם מבלי לבצע תהליך פיתוח סדור, לדוגמא עלידי בניית אב טיפוס בעצמם, ב\"מרתף\" או באמצעים ביתיים. אי אפשר להתווכח עם הצלחתם של חלק מהממציאים הללו. עם זאת, אין זה משנה את העובדה כי הסיכוי להצליח במיסחור הפטנט והפיכתו להצלחה כלכלית, עולה כאשר מבצעים תהליך פיתוח סדור.

אם כך, אתחיל בתיאור השלבים שלדעתי אין לפסוח עליהם:

1- גיבוש רעיון להמצאה עם דגש על טכנולוגיה: 

יכול להיות שלדעתך ה רעיון למוצר חדש מגובש בראשך, ואין מה להוסיף או לגרוע ממנו. ובכל זאת, יכול להיות שיש דרך לקחת את הרעיון למוצר, ולפתח אותו לכיוון כוללני יותר - כלומר לפתח טכנולוגיה ולא מוצר בלבד. 

ההבדל בין פטנטים על מוצר או פטנטים על טכנולוגיה, יכולים לעשות את ההבדל בין הצלחה עיסקית, לבין כשלון. פטנטים הנרשמים על מוצר אחד, מונעים מהמתחרים שלך לייצר ולמכור את אותו המוצר אליו הגנת בפטנטים. אך אם תצליח לגבש את הרעיון לכיוון של טכנולוגיה,  ההגנה שתקבל תיהיה רחבה הרבה יותר, ותוכל למנוע מחברות רבות לייצר או למכור סדרות שלמות של מוצרים, אשר עושים שימוש בטכנולוגיה, או מפרים את אחת התביעות במסמך הפטנט.

2- גיבוש קונספט הנדסי והוכחת היתכנות:

לא כל רעיון ניתן לייצור או יישום. לפני התחלת תהליך יקר של פיתוח ו רישום פטנטים , כדאי להתייעץ עם מהנדסים בתחום ולוודא שהרעיון אכן אפשרי ליישום. במקרים מסויימים, ניתן יהיה להוכיח או להפריח את היתכנות הטכנולוגיה רק לאחר סימולציות הנדסיות או בניית אב טיפוס, בדיקות וניסויים.

3- חיפוש פטנטים

רישום פטנט ים יתכן רק במידה ולא קיימים פטנטים דומים, או פרסומים אשר הופכים את הרעיון לpublic domain

חיפוש פטנט ים עולה כמה מאות דולרים, ועשוי לשפוך אור על המתחרים שלכם, ועל הסיכוי לעבור את תהליך רישום הפטנטים בהצלחה. 

4. עיצוב המוצר ( עיצוב תעשייתי ) וגם עיצוב גרפי:

עיצוב הוא לא חלק מתהליך הקשור לקניין רוחני. עם זאת, עיצוב נכון יכול לעשות את ההבדל כאר מציגים את הפטנט בפני שותפים פוטנציאלים, חברות או יצרנים. העיצוב הוא הדרך להעביר את מהות ההמצאה מבלי להגיד מילה.

  1. פיתוח הנדסי נכון.

כמו עיצוב תעשייתי, גם פיתוח הנדסי אינו נחוץ לחלוטין לצורך רישום פטנטים. עם זאת, הפיכת הקניין הרוחני למוצר אמיתי, פועל ומוכח זה דבר שצריך להיעשות נכון, עלידי מומחים. 

גם רעיון גדול עלול להיכשל בגלל יישום לא טוב.

בהצלחה, ואשמח לקבל את תגובותכם.