כתיבת פטנט במקביל לתהליך הפיתוח

כתיבת פטנט במקביל לתהליך הפיתוח

ליזם, אחד הדברים הדחופים ביותר והחשובים ביותר הוא לרשום פטנט . כאשר היזם חש שהמציא רעיון חשוב ורווחי, הוא ממהר להגן עליו ולהגיש בקשה לפטנט כדי שיוכל להרוויח ממנו. אך מסתבר שלעיתים זוהי טעות שעליה היזם נאלץ בהמשך לשלם.

לדעתנו, תהליך כתיבת הפטנט, שמבצע עורך הפטנטים, צריך להתרחש במקביל להתחלתו של תהליך פיתוח המוצר ולא לפניו. ברור שהיזם מעוניין להגן על רעיונותיו ולכן ממהר לרשום עליהם פטנט, אך לעיתים מומלץ להתחיל בתהליך הפיתוח של הרעיון וזאת במקביל לרישום הפטנט.

הרעיון של היזם עשוי להיות חסר היתכנות טכנולוגית או חסר היתכנות כלכלית. כלומר, כאשר היזם חשב על הרעיון הוא קבע שהמוצר יפעל באופן מסויים ויבצע תפקיד מסויים. עם התחלת תהליך הפיתוח, לעתים מתברר שהטכנולוגיות הנדרשות למימוש המוצר הן מורכבות, יקרות, או שאינן מעשיות. למשל יזם עשוי לחשוב על מוצר חשמלי מסויים ולרשום עליו פטנט. עם תחילת תהליך הפיתוח יתברר ליזם שהמוצר לא אפשרי מבחינה טכנולוגית, כיוון שלמשל צריכת החשמל שלו גבוהה ולכן תידרש לו סוללה גדולה או שזמן הפעולה שלו יהיה קצר, ולכן כמובן יידרשו שינויים בתכנון המוצר. כיוון שהיזם כבר רשם פטנט על המוצר, יהיה עליו לגשת ולשנות את הפטנט. תהליך שינוי הפטנט אורך זמן רב ועשוי לעלות עוד כסף רב ליזם. לכן אנחנו ממליצים לוודא את ההיתכנות הטכנולוגית של המוצר לפני שהיזם "רץ" לרשום פטנט, וזאת כדי לחסוך זמן וכסף רב.

אפשרות נוספת היא, שבמהלך הפיתוח יתברר שהמוצר עשוי להיות יקר או מסובך לייצור. הדבר יגרום לכך שמחיר השוק של המוצר יהיה גבוה מהמצופה. כמו כן עשוי להתברר כי תהליך הייצור של המוצר הינו מסובך וייחודי ולכן יהיה יקר ומורכב. גורמים אלה ועוד מתבררים רק עם התחלת תהליך התכנון ומשפיעים כמובן על הכדאיות ועל ההיתכנות הכלכלית של המוצר בשוק. יכול להיות מצב בו היזם "יגלה" שהרעיון שלו למעשה לא כדאי מבחינה כלכלית לייצור, ואז יישאר עם פטנט חסר שימוש.

סיבה נוספת לדחות את רישום הפטנט היא שבמהלך תהליך התכן ייתכנו מספר הצעות למוצר. בתהליך התכן ההנדסי הראשוני (PDR), צוות הפיתוח מגדיר את המטרות ואת המאפיינים השונים של המוצר בהתאם לדרישות ולרעיון של היזם. במקרים מסויימים, צוות הפיתוח יחזור עם מספר הצעות שונות בנוגע לדרך שבה יש לממש ולייצר את המוצר. במקרה כזה על היזם ועל צוות הפיתוח יהיה להכריע באיזו מההצעות הם מעוניינים להשתמש לצורך המשך הפיתוח של המוצר בשלב התכן המתקדם (CDR). בשלב זה, רשם הפטנטים עצמו יכול לסייע בכך שיעזור ליזם לבחור את ההצעה שיש לו את הסיכוי הגבוה ביותר לקבל עליה פטנט ייחודי. כלומר ייתכן וכיוון פיתוח מסויים למוצר יהיה שונה או יייחודי, ולכן יגדיל את סיכויי היזם לקבל עליו את הפטנט הנחשק. במקרה כזה דחיית רישום הפטנט תשתלם ליזם בכך שהוא יבחר את כיוון הפיתוח של המוצר לכזה שיוכל לקבל עליו פטנט ביתר קלות.

אנחנו במקביט מייעצים לשלב את תהליך רישום הפטנט בתהליך הפיתוח של המוצר כדי לחסוך זמן וכסף ליזם.