שלבי פיתוח מוצרים חדשים, בדוגמה של פיתוח מוצרי חשמל

פיתוח מוצרים חשמליים המשמשים ככלי עבודה (מקדחות, מברגות, מכסחות דשא וכו') הוא פיתוח המחייב הקפדה יסודית על הנדסת אנוש. כלים חשמליים שאינם נוחים מבחינת פונקציונאליות ונוחיות, נזנחים ללא שימוש ואף עלולים לגרום נזק פיסי למי שאמורים להשתמש בהם. בכדי לפתח בצורה נכונה כלי עבודה חשמליים; יש לשים דגשמשמעותי בכל שלבי התהליך:

  • תחילה יש לבצע אפיון וחקר שוק. הכוונה בכך היא לחקור את השוק הרלוונטי של כלי עבודה חשמליים - להבין ולהכיר לעומק את המתחרים, את הצרכים, להגדיר קהלי יעד של מי המשתמשים בכלי עבודה החשמליים. בשלב זה אנו נרצה גם לבחון שיטות ייצור שונות שבהן ייעשה שימוש בכדי לייצר כלי עבודה חשמליים (הזרקת פלסטיק, סוג ספציפי של עיבוד שבבי CNC, הדפסה תלת-ממדית).

  • בהמשך, מתוך הנתונים אשר נאספו בשלב הראשון; מתחילים בפיתוח קונספט. בשלב הקונספט יש לבחון אופציות שונות לפיתוח מנגנונים מכאניים, לעיצוב, לממשקי משתמש וכמובן לבחון גישות שונות להנדסת אנוש בתוצר הסופי.

  • לאחר בחירתו של הקונספט המתאים ביותר, יש לתכנן לפרטים את מהלך פיתוחו. כלומר, יש לבצע תכנון הנדסי מפורט של מנגנון ועיצוב החלקים השונים במוצר (למשל אופן תפעולה של מברגה חשמלית ונראות סופית שלה). על כל אחד מן הרכיבים הקיימים בתוצר הסופי, להיות מתוכנן בהתאם לטכנולוגיות ייצור הרלוונטיות אליו. עוד יש לתכנן באילו חומרים צריכים להשתמש בכדי לפתח את המוצר, באיזה גודל, פרופורציה ועוד.

  • השלב שמגיע לאחר תכנון מפורט לפרטים הוא בניית אב-טיפוס. באמצעות יצירת דגם אב-טיפוס של מוצר מסוים, ניתן להציג ולבחון היבטים שונים וחשובים בו: מראה, מגע, הנדסת אנוש, פעולות מנגנונים שונים ועוד. כאשר אנו מתייחסים לפיתוח כלי עבודה חשמליים; ניתן להסיק למשל, מדגם אב-טיפוס של מקדחה חשמלית- כמה היא נוחה לאחיזה, האם היא לא שוקלת יותר מדי ועוד.

  • השלב האחרון והמסכם בתהליך הפיתוח הוא הייצור. לאחר שנקבעה בשלב הקודם של בניית האב-טיפוס; תצורתו הסופית של המוצר, ניתן לעבור לשלב הייצור הסדרתי. בטרם יתבצע תהליך הייצור עצמו, יש לדאוג להכין תיק ייצור שצריך לכלול: קבצים תלת-ממדיים סופיים של מוצר (עבור המוצר השלם ועבור כל חלק בנפרד), שרטוטי ייצור הכוללים הוראות ייצור של הרכבת חלקים, טולרנסים, הגדרות חומרים, ועוד – המאפיינים האלו יקבלו עידכון לאחר בחירת מפעל המייצר, בהתאם לדרישות המפעל.