פיתוח מוצר רפואי - תהליכי פיתוח מוצר או המצאה בתחום הרפואה

קיימות כמה תכונות הכרחיות ששילובן חייב להיות חלק מכל תהליך של פיתוח מוצר או מכשור רפואי. תכונות אלו באות לידי ביטוי בחשיבה יצירתית מחוץ לקופסא ובתוך הקופסא, דייקנות של המהנדסים, יסודיות ויצירתיות בקרב המעצבים. מעבר לכך ישנו צורך בידע מעמיק במגוון תחומים שונים כמו למשל מכאניקה עדינה, אופטיקה ואלקטרו אופטיקה, לייזר ועוד,  כדי לבצע כשורה את תהליך הפיתוח של מוצר רפואי.

טכנולוגיות מתקדמות

תודות לטכנולוגיות ייצוק מתקדמות וחדישות ניתן כיום לבצע תכנון, ייצור ופיתוח של מוצרים רפואיים שבכוחם לספק אבחנות רפואיות מדויקות ולבצע ניתוחים בלתי פולשניים. פיתוח מוצר רפואי כולל מספר שלבים מרכזיים הראשון הוא אפיון המוצר והאחרון הוא הכנת אב טיפוס מוחשי למוצר אם וברצונו של הלקוח להתחיל בייצור סדרתי של המוצר.

שלבים ראשונים בתהליך הפיתוח

כדי לתכנן ולפתח מוצרים לענף הרפואה חשוב מאד למצוא מענה ופיתרון הנדסי ומכאני למגוון של מוצרים מבוקשים, לבנות ולייצר מודל ממוחשב עבורם, לשכלל ולשפר את ביצועי המוצר על ידי סימולציות הנדסיות עד לרגע שבו ניתן להכין את המוצר לייצור המוני. בבסיס העבודה במסגרת תהליך פיתוח מוצרים רפואיים חותרים להצגת אב טיפוס עבור המוצר, וזאת לאחר שהושלמה בדיקת ההיתכנות הכוללת של המוצר באמצעותה אפשרות הייצור והכדאיות שלה הוכיחה את עצמה כראוי וכשורה.

עולם הרפואה כידוע הוא מורכב לאין ערוך, וכתוצאה מכך קיימים לא מעט אתגרים שרק הולכים ומתרבים במסגרתו ובפרט עבור כל מי שעוסק בתחום הפיתוח של מוצרים רפואיים. במסגרת עבודות הפיתוח חשוב מאד אם כן לפנות לחברות המתמחות בפיתוח מוצרים בכלל ובפרט לענף הרפואה שמתעדכנות באופן תדיר לגבי החידושים במחקר ובשטח של התחום.