פיתוח מוצר תעשייתי - שלבי עיצוב תעשייתי ופיתוח מוצר בתעשייה

מטרתו של התחום עיצוב תעשייתי הוא לפתח מוצרים לייצור סדרתי. כדי להגיע לשלבי ייצור בכמויות מסחריות חשוב להתייחס לכמה גורמים בעלי חשיבות מרכזית, כל אחד לכשעצמו. עיצוב תעשייתי של מוצר באופן כללי נדרש להביא שני היבטים שונים לכדי הרמוניה, כלומר לקחת בחשבון את עיצוב המוצר מול הרווח ממכירתו בעתיד.

גורמים ראשונים המחייבים התייחסות

על פניו נראה כי מדובר במשימה פשוטה אולם הדרך ליצירת איזון זה איננה פשוטה או קלה בעיקרה. תהליך של פיתוח מוצר לא יכול להיעשות ללא קבלת סיוע ושירותים ממעצב תעשייתי בעל התמחות בנושא ותעודה אקדמית מתאימה. תכנון המוצר חייב להתבצע בהתאם לדרישות הלקוח ובמקביל לשלב בו תכונות אסתטיות, שימושיות ועמידות כאחד. חשוב להתמקד ביכולת השיווק העתידית של המוצר לצד יישום הידע הרחב במישור הריאלי הכולל בין השאר תכנון, ייעול המוצר והכנתו, עיצובו למטרות שיווק, פרסום, נגישות ונוחיות.

הגדרת קהל היעד

מעצב תעשייתי נדרש לקחת בחשבון את קהל היעד של המוצר ושכבת האוכלוסייה אליה המוצר פונה. כך למשל מוצר המיועד לילדים ונוער יהיה שונה מכזה הפונה לאוכלוסייה הבוגרת במישור השימוש, שיטות הפרסום, גודל המוצר והנוחיות שנדרש לספק למשתמשיו. גורם הכרחי במסגרת הליך העיצוב מזוהה עם בחינת היקף הביקוש של המוצר הספציפי בשוק והצריכה של מוצרים מאותו התחום או של מתחרים. תכנון ופיתוח מוצרים מחייב בנוסף להגדיר מראש את מגבלות התקציב והמשאבים שעומדים לרשות הפרויקט.

התייחסות לתקציב ולנוחות המוצר

מעצבים תעשייתיים חייבים לוודא שהתקציב אכם מספיק לפרויקט וכי במסגרתו לא תעשה שום חריגה מן התקציב שהוגדר מראש. נדבך חשוב משיווק המוצר מתייחס לעיצובו על פי נוחות ונגישות ללקוח. מטבע הדברים הצרכנים יעדיפו תמיד את המוצרים הנוחים והשימושיים ביותר.