פיתוח פטנט חדש ויישום המצאה בצורה הפשוטה ביותר


כאשר אנו מתחילים בעבודה על פיתוח פטנט חדש בחברת MecBit, על אחד המיזמים הפנימיים שלנו אנו תמיד מנסים למצוא את צורת היישם הפשוטה ביותר של ההמצאה.

פיתוח פטנט חדש לא תמיד מתחיל מפריצת דרך טכנולוגית או קונספט. לפעמים (ולפי ניסיוני האישי, בדר"כ) כל המיזם מתחיל מזיהוי צורך בסיסי שאין לו מענה בצורת מוצר שפותר את הבעיה. לאחר שזיהינו צורך כלשהו ואולי אפילו לקוח פוטנציאלי, ניתן להתחיל בתהליכי פיתוח פטנט חדש.

אסביר בקצרה את השוני בין פיתוח מוצר בהתבסס על טכנולוגיה חדשה, ופיתוח פטנט חדש בהתבסס על צורך.

1. פיתוח מוצר בהתבסס על טכנולוגיה חדשה:

כאשר הגורם להתחלת הפיתוח הוא גילוי או פיתוח של טכנולוגיה ולא מוצר, כמו לדוגמא פיתוח שיטה חדשה להזרקה דו קומפוננטית של פלסטיק, אנו קוראים לזה פיתוח צורך בהתבסס על טכנולוגיה. כלומר, קודם כל פיתחנו שיטה, טכנולוגיה תהליך ורק לאחר מכן ניסינו לבצע פיתוח פטנט חדש בהתבסס על אותה הטכנולוגיה.

לא מדובר פה על זיהוי צורך ראשוני או פיתוח מוצר ושימוש בטכנולוגיה קיימת, אלא על חיפוש מוצר בהתבסס על הידע הבסיסי שפיתחנו.

2. פיתוח מוצר חדש כמענה לצורך.

כאשר הגורם להתחלת פיתוח המוצר הוא צורך שזיהינו בשטח, כמו לדוגמא הצורך לייצר מוצרים דו קומפוננטיים בכדי לשלב חומרים פלסטיים במוצרים הדורשים חוזק מכני גבוה משולב עם אחיזת גומי נוחה, במקרה זה מדובר על פיתוח פטנט חדש ויישומו ספציפית עבור צורך שזיהינו.

במקרה השני לא פיתחנו קונספט טכנולוגי או מדעי. בסך הכל זיהינו צורך בשוק,ואולי לקוח פוטנציאלי שדורש לענו על הצורך הזה ופיתחנו פטנט חדש בשביל ליצור מוצר שיענה על אותו הצורך.

אז האם המקרה הראשון או השני יובילו להצלחה מסחרית של הפטנט?

במקרה הראשון הפיתוח הוא רחב הרבה יותר וכולל פטנט על קונספט בסיסי אשר יכול לשמש מוצרים רבים מאוד. במידה ואכן התקבל פטנט או הגנה כלשהיא על הקניין הרוחני במקרה הזה, יש למידע פוטנציאל מסחרי גדול מאוד. עם זאת, יש לזכור שהסיכוי להביא את הכנולוגיה ליישום מסחר הוא קטן יותר, כיוון שהטכנולוגיה לא בהכרח פותחה ספציפית בשביל לענות על צורך קיים. לעיתים יעבור זמן רב וחיפושים נרחבים אחרי נישה זו או אחרת שם הטכנולוגהי תוכל להשתלב והמוצרים יוכלו להגיע לשוק ולהימכר.

במקרה השני מדובר על הגנה בסיסית, על מוצר או פטנט חדש ספיציפי מאוד. עם זאת, מכיוון שהמוצר כוון מראש בשביל לענות על צורך קיים, הסיכוי ליישם את הרעיון ולמכור את הפטנט או המוצר הוא סיכוי טוב מאוד.

אנו בחברת MecBit אוהבים באופן אישי לפתח מוצרים המבוססים על צורך קיים ומוכח, ולא על טכנולוגיות וקונספטים אשר עדיין לא קיים עבורם נתח שוק. את העבודה על טכנולוגיות ופיתוחים מדעיים אנו משאירים שעות אחה"צ ולימים בהם אנו עובדים על התזה לתואר השני, אך בעולם העיסקי בדר"כ כדאי להראות תוצאות ולפתח מוצר ייחודי ולא קונספט כללי.



כמובן שכל מקרה צריך להיבחן לגופו ואין לשלול גם פיתוחים כאלה ואחרים שאינם בהכרח מיועדים ספציפית לשוק נישה ידוע, אך אנו מוצאים שההמלצה שמאמר זה תקפה לאחוז גבוה מאוד של היזמים בהם אנו נתקלים.

מי שמצליח, הוא מי שמכוון עצמו לפי צורך קיים, ומכיר את נישת השוק.