טכנולוגיה להכנת מודלים, אבות-טיפוס ודגמים של מוצרים בתבניות סיליקון

תבניות סיליקון הן שיטת ייצור של סדרות ראשונות. הן עשויות מחומרי גלם כגון סיליקון וכמו כן מפוליאוריטן. בתהליך שיטת ייצור באמצעות תבניות סיליקון, יוצקים לתוכן חומרים פוליאוריטנים מגוונים וביניהם - גמישים וקשיחים, שקופים וכאלה בעלי סיבים חזקים. יתרון בולט בשיטת ייצור בתבניות סיליקון, הוא האפשרות לחלץ מתוכן חלקים בקלות ובצורה אפקטיבית.

הדבר מאפשר להתגבר על אתגרים שונים של ייצור כמו למשל זוויות חליצה שליליות. עלות תבנית הסיליקון הוא נמוך, מה שמוביל להוזלת עלויות בייצור הסדרתי. כמו כן, ישנה אפשרות להכניס תבריגים בתהליך היציקה לתבניות הסיליקון ולבצעה על גבי חומרי גלם שונים כגון מתכות, כבלים וחומרים נוספים.

באמצעות שיטת ייצור בתבניות סיליקון ניתן לייצר בין היתר: חלקי סיליקון למוצרי אלקטרוניקה, תבניות למזון, גלגלי סיליקון, חלקים למכשירים רפואיים וציוד רפואי ועוד.

תבניות הסיליקון הן זולות יותר מתבניות המשמשות למשל בתהליך של הזרקת פלסטיק אך קיימים כללים ברורים שנועדו להבטיח ייצור איכותי. מדובר בתהליך ייצור שמצריך כוח אדם משמעותי ולכן, כאשר מייצרים בכמויות גדולות, חלקי הסיליקון הופכים להיות יקרים הרבה יותר מחלקים אשר מיוצרים בתהליך הזרקת הפלסטיק. ישנים מקרים, בהם תהיה עדיפות לייצר תבנית הזרקה לגומי תרמופלסטי, גמיש. באמצעות זאת - להוזיל בצורה ניכרת את עלות מחירי החלקים הגמישים בתהליך הייצור.

בהקשר נוסף לחומרים המשמשים בתהליך ייצור של תבניות סיליקון; קיים חומר הנקרא RTV. זהו חומר גומי סיליקוני דו קומפוננטי, אשר מגיע בצורת נוזל והוא משמש ליצירת תבנית רב-פעמית. סיליקון ה-RTV  הוא רך ואלסטי ובעל עמידות בחום של עד 200 מעלות והוא אינו מצריך חומרי הפרדה למיניהם. בתבניות העשויות מ-RTV, נעשה שימוש בייצור סדרות ומוצרים יצוקים שונים. לתבנית ייעודית אשר יוצרה באמצעות חומר ה-RTV ניתן לצקת חומרים כגון: פוליאסטר, מלט, גבס, פוליאוריטן, שעווה, אפוקסי ועוד. 

בחומר ה-RTV  נעשה שימוש בעיקר  ברסטורציות (שחזור או העתקה של חפצי אומנות), בעבודה שוטפת של בתי יציקה והוא גם משמש אומנים המייצרים יצירות אומנות.  לצד הנקודות החיוביות בשימוש בחומר ה-RTV, חשוב להדגיש כי עלותו היא גבוהה במיוחד - מה שמעלה את מחיר הייצור בשימוש בחומר זה.