שיטות ייצור של מוצרים ממתכת - יציקות מתכת

שיטות וטכנולוגיות ייצור של מוצרים חדשים ממתכת - יציקות מתכת

לפני שמתחילים לדבר לעומק על תהליכי ייצור שונים, כדאי מאד להכיר את חמשת שלבי הליבה המרכזיים הנמצאים בבסיסו של כל תהליך ייצור:

  • אפיון ומחקר שוק.
  • גיבוש רעיון (קונספט).
  • בניית אב-טיפוס למוצר (יצירת דגם ראשוני).
  • ייצור בפועל.
  • הפצה ושיווק.

השלבים המרכזיים הנ"ל מתקשרים באופן דומה, גם לייצור מוצרים חדשים העשויים ממתכת שבהם נתמקד במאמר זה.

באופן כללי, יש לדעת, כי טכנולוגיות ייצור שונות - משמשות לעיבוד חומרי גלם שונים ובאופן טבעי, לייצור מוצרים מסוגים שונים. אך יחד עם זה, ישנם מקרים מסוימים בהם ניתן לעשות שימוש במספר טכנולוגיות ייצור שונות בכדי לייצר מוצר מסוים (או שהמוצר מצריך שימוש בכמה טכנולוגיות ייצור עבור רכיבים שונים בו, או שישנן מספר דרכים שונות בהן ניתן לייצר את המוצר).

בייצור מוצרים חדשים באמצעות יציקת מתכות (Metal Casting), מתבצעת הזרמת נוזל מתכתי אל תוך תבנית ייצור ייעודית, תבנית שהיא בעלת חלל פנימי בצורתו של תוצר סופי. לעיתים תכופות נעשה שימוש בטכנולוגיית הייצור של יציקת מתכות, בכדי לייצר חלקים ומוצרי מתכת מורכבים בצורתם, שאין דרך לייצרם באף שיטת ייצור אחרת. את המוצרים המיוצרים באמצעות יציקת מתכות, ניתן לפגוש ביום-יום: ברגים וידיות, כלי מטבח כמו סירים ומחבתות ובין היתר, גם כסוגים שונים של ריהוט מתכתי (הנ"ל מתייחס ליציקת מתכת באלומיניום).

תהליך הייצור של יציקת מתכות נחלק לשניים:

יציקה מתכלה: בתהליך יציקת המתכות המתכלה, נעשה שימוש בתבניות ייצור ייעודיות מתכלות (אינן נועדו לשימוש חוזר). דוגמא ליציקת מתכות מתכלה היא יציקת החול, שבה תהליך הייצור מתבצע בחלל של תבנית ייצור ייעודית וחד פעמית העשויה מפוליאוריתן.

יציקה בלתי מתכלה: בתהליך יציקת המתכות הבלתי מתכלה, נעשה שימוש בתבניות ייצור ייעודיות העמידות בסבבי ייצור מרובים ונשנים. דוגמא ליציקת מתכות בלתי מתכלה היא יציקת לחץ, שבה תהליך הייצור מתבצע בתבניות רב-פעמיות העשויות מפלדה. אל תבניות אלה מוזרק חומר גלם בלחץ גבוה, ובהמשך מוזרמים לתוכן מים על מנת ליצור קירור- כאשר המטרה היא לקצר במשך הזמן הנדרש לתהליך הייצור.

טכנולוגיית הייצור של יציקת המתכות מאפשרת ליצור מוצרים בקנה מידה המוני. התוצרים הסופיים המתקבלים בטכנולוגיה זו, הנם לרוב, בעלי רמות דיוק ואיכות סופיים גבוהים במיוחד.